Extreme H aangekondigd: raceklasse met waterstofauto's
Broertje van Extreme E
Er komt over een paar jaar een opvallende nieuwe raceklasse bij: Extreme H. Het wordt een broertje van de Extreme E, een kampioenschap waarbij elektrisch aangedreven offroaders het tegen elkaar opnemen in de meest ruige gebieden ter wereld. Bij Extreme H maakt het accupakket plaats voor een brandstofcel.
Bij volledig elektrisch rijden gaat de aandacht veelal uit naar auto's met een accupakket, maar er zijn ook tal van autofabrikanten die een toekomst zien voor brandstofcellen. Om daarop in te spelen, komt er een nieuw racekampioenschap bij per 2024: Extreme H. Dat wordt een zustercategorie van Extreme E en zal gebruik maken van grofweg dezelfde auto's en ook dezelfde races op dezelfde dagen rijden. De organisatie onderzoekt momenteel de mogelijkheden om bij de bestaande auto's het accupakket in te ruilen voor een brandstofcel en bekijkt ook nog in hoeverre Extreme H en Extreme E precies samen zullen vallen in de raceweekenden.
Afgelopen jaar vond het eerste kampioenschap Extreme E plaats. Daarin rijden verschillende teams met ruige, in de basis identieke elektrische terreinauto's tegen elkaar. Een race heet een X-Prix en voert, net als bijvoorbeeld bij de Dakarrally, door behoorlijk onherbergzaam gebied. Afgelopen jaar werd er onder meer gereden op Groenland, in de woestijn in Saoedi-Arabië en in Chili. Ieder team krijgt een basisauto om mee te werken, dat was afgelopen jaar de 540 pk sterke en 1.650 kilo zware Spark Oddyssey. Het is aan de teams om deze zo goed mogelijk af te stellen en uiteraard verstandig met de voorradige elektriciteit om te gaan, in hun strijd om de races te winnen. Het team van voormalig F1-kampioen Nico Rosberg won het eerste seizoen met coureurs Johan Kristoffersson en Molly Taylor.
Een doel van Extreme E is om op een milieuvriendelijke manier aandacht te vragen voor klimaatverandering en ook om op verschillende manieren steun te geven aan de locaties waar geracet wordt.