Exclusief: vijf nieuwe auto's Spyker en Youngman

Saab 9-3

De ambities van Saab en Youngman voor de komende jaren kennen geen grenzen: in een joint-venture willen de merken niet minder dan vijf auto's op de markt brengen met het Spyker-logo. Dat, en veel meer, vertelde Spyker-CEO Victor Muller ons zojuist in een exclusieve conference call.

Victor Muller begint: "Toen Saab nog onder Spyker viel, hadden de ingenieurs het Phoenix-platform voor 90 procent zelf ontwikkeld. De overige 10 procent bestond uit GM-onderdelen. We willen auto's bouwen op dit platform, maar GM blokkeert een verdere licentie. We hebben berekend dat er 50 miljoen euro nodig is om die resterende 10 procent 'om GM heen te engineeren'. Youngman zal het benodigde geld leveren om dat voor elkaar te krijgen."
Muller meldt ons dat er nu al vijf ontwerpen klaarliggen voor toekomstige modellen: "Ontwerper Jason Castriota heeft toen Saab nog bestond een hele serie auto's getekend, die op basis van het Phoenix-platform gebouwd kunnen worden. De eerste is een '9-1', die 93 of 96 zou gaan heten. Vervolgens zijn er de opvolgers van de 9-3 en de 9-5, die respectievelijk 900 en 9000 zouden gaan heten. De licentie van GM voor de 9-4X liep maar tot 2016, dus het ontwerp voor een opvolger was er ook al. En tenslotte was er een 9-7, een SUV voor de Chinese markt."

'Geen BMW-motor'
De ontwerpen hoeven volgens de Spyker-CEO niet enorm te worden aangepast om het Spyker-logo te kunnen dragen. De Saab-designs waren namelijk onder meer geïnspireerd op de link met de luchtvaart, en ook Spyker heeft dat thema in z'n ontwerpen. De motoriseringen zijn wellicht wél een probleem: de nieuwe 900 zou de keuze bieden uit een 1,6-liter BMW benzinemotor en Fiat-diesels. Muller verwacht dat BMW nu geen motoren meer zal leveren, maar is ervan overtuigd 'dat een andere partij een uitstekend alternatief kan bieden'. Wat betreft de Fiat-diesels verwacht de Spyker-CEO minder problemen.
En dan is er nog het probleem van de ontwikkeling van de auto's: "Toen Saab nog bestond, waren er 800 ingenieurs aan het werk om het Phoenix-platform uit te ontwikkelen. We hadden de verwachting dat dit binnen een jaar zou lukken. Die ingenieurs zijn er nu natuurlijk niet meer, een groot deel heeft inmiddels een nieuwe baan in Zweden. Daarom moeten we gedeeltelijk nieuwe mensen zoeken en dus zal de ontwikkeling langer duren. We verwachten de eerste auto op het Phoenix-platform dan ook op z'n vroegst over drie jaar."

Wellicht eerst 9000
Muller is niet bang dat de Phoenix-auto's door hun lange ontwikkeltijd bij hun introductie alsnog achter de feiten aan lopen, meldt hij ons desgevraagd: "Integendeel, zou ik willen zeggen. We kunnen nu opnieuw beginnen en onze auto's aanpassen aan de laatste stand van techniek. We gaan bij de ontwikkeling van de nieuwe auto's meteen de 'mid-cycle update' doorvoeren, zodat ze goed met de concurrentie meekunnen."
De nieuwe 900 was de eerste auto die voor Saab op de rol stond. Is dat dan ook de eerste nieuwe Phoenix-Spyker? "Nee, dat is niet gezegd," meldt Muller. "De 900 kwam eerst, omdat de 9-3 al sinds 2002 op de markt was. Nu is het een ander verhaal, we beginnen vanaf nul en we kunnen dus gewoon de auto waar het meest behoefte aan is, als eerste brengen. En dat zou vanwege de vraag uit China dus best wel eens de 9000 kunnen zijn. Dat is dus een andere auto dan de laatste Saab 9-5, voor alle duidelijkheid."

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.