EX100: jubileummodel van Rolls Royce

Rolls-Royce 100EX
Rolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EX
Als Rolls Royce een concept car laat zien, heet dat 'Experimental Motor Car'. Omdat het merk in mei honderd jaar bestaat, werden bij de ontwikkeling alle remmen los gegooid.
Als Rolls Royce een concept car laat zien, heet dat 'Experimental Motor Car'. Omdat het merk in mei honderd jaar bestaat, werden bij de ontwikkeling alle remmen los gegooid. Het resultaat is deze EX100. Deze cabriolet zal in 2004 op diverse plaatsen in de wereld worden tentoongesteld om het jubileum, dat valt op 4 mei, te vieren. De EX100 is het tweede model dat wordt getoond sinds Rolls Royce door BMW is ingelijfd. Opvallend aan deze Experimental Motor Car is het gebruik van hout op de tonneau cover, waar het dak in de carrosserie zit verzonken. Ook in het interieur is rijkelijk gestrooid met dit gebleekte teakhout. Marek Djordjevic, verantwoordelijk voor het exterieur van de EX100 vergelijkt zijn schepping met een 'elegant motorjacht op snelheid'.
De EX100 heeft twee portieren die op dezelfde tegengestelde wijze scharnieren als de achterportieren van de Phantom. Rolls Royce heeft dit gedaan om de instap achterin zo optimaal mogelijk te maken. De klep van de bagageruimte scharniert naar beneden.
De EX100 meet 5,67 meter en is daarmee zestien centimeter korter dan een Phantom. De breedte van 1,99 meter komt wel overeen maar de hoogte van 1,56 meter is weer minder dan de 1,63 meter van de Phantom.
Het uiterlijk van deze Rolls is op z'n minst opvallend te noemen. Maar ook de motor mag er wezen: de EX100 is voorzien van een 9-liter V16 met 64 kleppen. Rolls Royce zegt geen productieplannen te hebben voor de EX100.