Evoque en C5 Aircross krijgen Euro NCAP-sterren

Verschillende pakketten: verschillende uitkomsten

EuroNCAP Land Rover Range Rover Evoque Citroën C5
EuroNCAP Land Rover Range Rover Evoque Citroën C5 EuroNCAP Land Rover Range Rover Evoque Citroën C5 EuroNCAP Land Rover Range Rover Evoque Citroën C5 EuroNCAP Land Rover Range Rover Evoque Citroën C5 EuroNCAP Land Rover Range Rover Evoque Citroën C5 EuroNCAP Land Rover Range Rover Evoque Citroën C5 EuroNCAP Land Rover Range Rover Evoque Citroën C5

Het is tijd voor de tweede reeks crashuitslagen van veiligheidsinstituut Euro NCAP voor dit jaar. Hoewel, reeks? Het gaat deze keer om slechts twee auto’s die zich op de befaamde onderdelen mochten bewijzen.

Hoewel het maar om twee auto's gaat, deelt Euro NCAP toch drie uitslagen! De Citroën C5 Aircross krijgt namelijk twee beoordelingen: eentje voor de auto in zijn standaarduitrusting en een score voor de Fransman met het Safety+ Pack. Zonder dit extra pakket, waarbij Citroën een batterij aan extra sensoren en camera’s monteert, scoort de C5 Aircross vier sterren. Het extra pakket met onder andere fietser- en voetgangersdetectie en AEB City levert een vijfde ster op. 

De nieuwe Range Rover Evoque ging standaard met een topscore naar huis. Op het gebied van veiligheid voor volwassen inzittenden scoort de compacte SUV een percentage van 94 procent. Voor de veiligheid van volwassenen vallen volgens het rapport alleen punten te halen op de achterbank. Mocht bij een ongeluk iemand achterop de Evoque botsen, dan is de kans op een wiplash aanwezig. Kinderveiligheid krijgt een scorepercentage van 87 procent. Op het gebied van rijhulpassistentie scoort de Evoque op het gebied van gordelverklikkers en automatische remsystemen heel goed, de adaptieve snelheidsbegrenzer krijgt het predicaat ‘twijfelachtig’. Het percentage van het gehele onderdeel komt op 73 procent uit. De eerste Evoque ging in 2011 ook met een topscore van vijf sterren naar huis. Vorig jaar behaalden de Velar en Discovery een identieke score.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.