EV-rijder gaat betalen voor subsidie op benzineauto

'Tijd om terug te geven aan de maatschappij'

BMW X3 M50 xDrive

Lang profiteerden particulieren in Nederland van enkele duizenden euro's aanschafsubsidie op een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Er worden weer miljoenen vrijgemaakt voor subsidie, ditmaal voor nieuwe personenauto's met een benzinemotor.

Wie in de markt was voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto, kon dankzij de miljoenen die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) daar jaarlijks voor vrijmaakte profiteren van een aanschafsubsidie van duizenden euro's. Nu deze grote stimulans is weggevallen, kopen particulieren in Nederland steeds minder vaak een elektrische auto. Een nieuwe subsidieregeling voor elektrische auto's kan de Nederlandse consument met gitzwarte letters op zijn buik schrijven. Sterker nog: het tegenovergestelde komt ervoor in de plaats.

RVO komt met een subsidieregeling om de verkoop van nieuwe en jong gebruikte benzineauto's te stimuleren. Dat klinkt na het voorgaande beleid en de huidige klimaatdoelstellingen als een krom verhaal, maar volgens R. Echtprater – fiscaal expert bij RVO – is het dat niet. "Miljoenen aan EV-subsidie zien we de grens over gaan. Er worden EV's geëxporteerd, met als resultaat dat de tweedehandsmarkt en dus de Nederlandse consument er straks niet van profiteert. We kunnen het publieksgeld beter besteden aan auto's waar op de tweedehands markt wél vraag naar is." Daar komt volgens de zegsman bij dat moderne benzineauto's tegenwoordig veel schoner zijn dan jaren geleden. Dat moet juist een positief effect hebben op de CO2-uitstoot van het wagenpark.

Over publieksgeld gesproken: het RVO heeft een opmerkelijke geldbron gevonden om de subsidie op benzineauto's mee te bekostigen. De subsidiepot wordt namelijk gevuld door de bpm-en mrb-opbrengsten van nieuwe elektrische auto's. "Feitelijk betekent het dat de Nederlandse EV-rijder voor de subsidie opdraait. Tijd om terug te geven aan de maatschappij, dat sluit naadloos aan bij de natuurlijk volledig groene filosofie die de Nederlandse EV-rijder erop nahoudt. EV-rijden doen Nederlanders heus niet om hun portemonnee", aldus R. Echtprater. Ook kleeft er een geopolitiek randje aan. "Veel benzineauto's worden in Europa gebouwd. Zeker nu moeten we de Europese industrie steunen."

Lang niet elke benzineauto komt in aanmerking voor de aanschafsubsidie. Die is alleen van toepassing op nieuwe benzineauto's met een trekgewicht van minimaal 850 kilo. "We zijn immers een caravanland", aldus R. Echtprater. Ook zijn tweedehands auto's zonder sluitende onderhoudshistorie met de 1.2 Puretech-driecilinders, vroege 1.2 en 1.4 TSI's en 1.0's Ecoboost-machines uitgesloten van de aanschafsubsidie. "Natuurlijk zouden we graag de Nederlandse garagisten willen steunen, maar we moeten ergens een grens trekken", besluit de zegsman.

UPDATE: De oplettende lezer had vast al gezien dat dit artikel op 1 april is gepubliceerd. Dat is natuurlijk niet zomaar: bovenstaande is als 1 april-grap ontsproten uit ons redactionele brein.

Lezersreacties (177)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.