'EV-accu's jaarlijks gemiddeld paar procent achteruit'
Afhankelijk van gebruik
Nu er steeds meer elektrische auto's op de weg komen, is steeds beter in te schatten hoe deze zich over een langere periode houden. Uit data van Geotab is duidelijk geworden hoe snel accu's gemiddeld capaciteit verliezen en welke omstandigheden daarbij been rol spelen.
Blik een jaar of tien terug in de tijd en je ziet nog wel voor je hoe de accu van je smartphone steeds sneller leegraakte. Tegenwoordig gaat dat dankzij nieuwe accu's gelukkig een stuk langzamer en kunnen telefoons ook langer op één lading worden gebruikt. De moderne accutechnologieën zorgen voor steeds minder capaciteitsverlies en dat zien we ook terug bij elektrische auto's. Uit data van Geotab, dat zich bezighoudt met wagenparkbeheer en voertuigvolgsystemen, blijkt dat de gemiddelde EV slechts 2,3 procent capaciteit per jaar verliest. Dat bericht Quartz. Geotab trok die conclusie nadat het 6.300 auto's onderzocht die onder haar beheer vallen.
Men durft op basis van deze data dan ook wel te stellen dat de gemiddelde accu net zo lang mee moet kunnen gaan als de auto eromheen. Uiteraard hangt dit af van de verschillende variabelen per auto. Zo gaat volgens Geotab bijvoorbeeld de luchtgekoelde accu van de Nissan Leaf met 4,2 procent per jaar achteruit, terwijl een vloeistofgekoelde accu van de Tesla Model S slechts 2,3 procent per jaar verliest. Daarbij verliezen accu's ook sneller capaciteit in een warm klimaat dan een koeler klimaat. Ook vaak snelladen komt de levensduur volgens Geotab niet ten goede, zo blijkt uit hun gegevens.