Europese autoverkopen licht gedaald
In totaal werden in Europa in april 1.089.118 auto's verkocht tegenover 1.135.882 in april 2010. De daling komt op het conto van de krimpende verkopen op diverse belangrijke Europese markten. In Frankrijk daalden de verkopen bijvoorbeeld met dik 20.000 stuks (-11,1 procent), net als in Spanje (-23,3 procent). Ook Italië (-2,2 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-7,4 procent) zagen de verkopen van nieuwe auto's met duizenden exemplaren teruglopen.
Toch is er niet alleen maar slecht nieuws. De belangrijkste Europese automarkt, Duitsland, zag de verkopen stijgen van 259.414 naar 266.251 stuks. En natuurlijk speelde Nederland ook in april weer een buitengewoon positieve rol: de verkopen stegen met 27,6 procent naar 47.910 stuks. IJsland was relatief gezien de topper met een stijging van 270,9 procent (!). Maar wie ziet dat het een stijging van 79 naar 293 stuks is, moet toch concluderen dat de IJslanders nauwelijks bijdragen aan de totale verkopen.
Vlaggen uit bij Mitsubishi, Honda in mineur
Bij de merken zijn er enkele winnaars aan te wijzen, vooral in Aziatische hoek. Mitsubishi zag de verkopen bijvoorbeeld met maar liefst 47,2 procent stijgen en Hyundai met 28,4 procent. Ook Nissan deed het goed: +14,5 procent. Bij de Europese concerns waren er kleine plussen voor de Volkswagen Groep (+3,5 procent) en de BMW Group (+4,5 procent).
Waar winnaars zijn, zijn er natuurlijk ook verliezers. Honda zag de verkopen bijvoorbeeld met 34,3 procent dalen en Mazda moest 25,2 procent inleveren. Ook de PSA Group (-18,3 procent) en de Renault Group (-13,1 procent) zullen weinig tevreden zijn.