Europarlement wil luidere elektrische auto's
Gedacht wordt aan een geluidsniveau zoals bij een auto met een gewone motor, maar daarover staat nog niets vast. Ook is het nog niet duidelijk of het een constant of onderbroken geluid moet worden.
Over het voorstel wordt woensdag gestemd, net als over het plan om het geluidsniveau van andere motorvoertuigen drastisch te verlagen. Veel parlementariërs willen stillere auto's omdat geluidsoverlast schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Zij steunen het streven van de Europese Commissie in Brussel om het lawaai van voertuigen met enkele decibels te verlagen.
''Auto's stiller maken is de goedkoopste manier om geluidsoverlast aan te pakken. De technologie is er. Veel modellen voldoen al aan de strengste normen'', benadrukt PvdA-Europarlementariër Judith Merkies. Het voorstel over strengere geluidsnormen is echter omstreden, vooral gezien de grote belangen van de auto-industrie. Volgens waarnemers kan het woensdag nog alle kanten op.
Lawaai kan leiden tot gehoorschade, hart- en vaatziekten, leerproblemen en slaapstoornissen. Geluidsoverlast door verkeer zou jaarlijks 50.000 Europeanen het leven kosten. De helft van de stadsbewoners in Europa wordt blootgesteld aan verkeerslawaai boven de 55 decibel, aldus een woordvoerder van het parlement.
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
