Europa: klappen voor Volkswagen Group en PSA

Volkswagen Passat Variant Bluemotion
Er zijn veel verliezers bij de verkoopcijfers van augustus, maar het zijn vooral de Volkswagen Group en PSA die met gemengde gevoelens op de afgelopen maand zullen terugkijken.

Bij PSA waren de cijfers het slechtst: het concern zag de verkopen ten opzichte van augustus 2012 met 17,9 procent dalen. Bij Peugeot bedroeg de daling zelfs 18,1 procent, bij Citroën 17,7 procent. Peugeot zal met smart wachten op de verkoopstart van de nieuwe 308, Citroën hoopt volgend jaar met onder meer de Cactus verkopen terug te winnen.

Waar de totale Europese verkopen met 4,9 procent daalden, zag de Volkswagen Group de verkoopcijfers met 11,3 procent omlaag gaan. Dat kwam vooral door Volkswagen zelf, dat 16,9 procent lager uitkwam. Ook bij alle andere merken van de Volkswagen Group moest er een 'min' geplaatst worden voor de groeicijfers: bij Audi -6,4 procent, bij Seat -3,1 procent, bij Skoda -4,6 procent en bij de overige, meer exclusieve merken -14,5 procent.

Audi nummer twee, premium in opkomst

Dat neemt niet weg dat de Volkswagen Group nog steeds domineert in de Europese verkoopstatistieken. Ondanks de forse daling was Volkswagen namelijk nog met afstand het grootste automerk in Europa met in augustus 86.091 verkochte auto's. Nog veel opvallender is de nummer twee uit de lijst: dat is -nipt- Audi. Dat verkocht 44.282 auto's in augustus.

De rest van de Europese verkoop top-5 bestaat uit Renault (44.112), Ford (42.704) en Opel/Vauxhall (42.210).

Daarachter valt op dat ook BMW (39.172) en Mercedes-Benz (38.859) het Franse Peugeot, vorig jaar in augustus nog de nummer drie, voorbij zijn gegaan. Peugeot verkocht in augustus namelijk 37.787 auto's in Europa.

Winnaars en verliezers

BMW en Mercedes-Benz behoorden dan ook met een stijgingen van respectievelijk 9,4 en 8,5 procent tot de weinige stijgers van augustus. Andere winnaars? Renault (+1,5 procent), Dacia (+15,7 procent), Chevrolet (+18,4 procent), Mini (+12,3 procent) en Volvo (+4,2 procent). De vlag zal bij Mazda en Jaguar echter pas echt buiten hangen, zij zagen de verkopen met respectievelijk 32,0 en 63,4(!) procent stijgen.

Naast PSA en de Volkswagen Group ging het vooral bij Lancia (-13,6 procent), Alfa Romeo (-25,1 procent), Smart (-23,8 procent), Suzuki (-18,3 procent) en Honda (-19,6 procent) slecht.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.