AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
187

Onhaalbare situatie?

'Euro 7-norm betekent het einde van verbrandingsmotor'

Uitlaat uitstoot
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Autonieuws
16 november 2020 om 14:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De Euro 7-uitstootnorm zal - als deze volgens het huidige concept in praktijk wordt gebracht - de facto het einde van verbrandingsmotoren betekenen. Dat denkt de Duitse branchevereniging VDA (Verband der Automobilindustrie).

De Europese Unie wil in versneld tempo de uitstoot van nieuwe auto's terugdringen. Daartoe wordt er gewerkt aan de nieuwe Euro 7-emissienorm. Die bevindt zich nu nog in een conceptuele fase en wordt waarschijnlijk pas rond 2025 ingevoerd. De Duitse branchevereniging VDA luidt nu echter al de noodklok. Volgens VDA-topvrouw Hildegard Müller zorgt Euro 7, zoals de plannen er nu liggen, voor een onwerkbare situatie. "Met de introductie van de geplande Euro 7-norm zal de Europese Commissie de facto auto's met verbrandingsmotoren verbieden vanaf 2025", zo verklaart zij stellig volgens Automobilwoche.

Het probleem zit 'm volgens Müller in het gelijktrekken van omstandigheden bij deze norm. Dat betekent dat een auto volgens Euro 7-norm onder alle omstandigheden onder bepaalde grenswaarden moet blijven. Ook bijvoorbeeld op grote hoogten, waarbij er door ijle lucht altijd meer van de motor gevraagd wordt en er dus ook meer uitstoot is. Müller verwacht dat de norm van zichzelf al zo streng is, dat dergelijke prestaties vrijwel onmogelijk worden. "De commissie wil bepalen dat een voertuig in de toekomst in elke rijsituatie nagenoeg emissievrij moet blijven. Of dat met een aanhanger op een berg is of in langzaam stadsverkeer. Dat is technisch onmogelijk en dat weet iedereen." Vandaar dus ook haar vrees dat de norm ertoe leidt dat merken gedwongen de verbrandingsmotor uit moeten zwaaien. Müller is van mening dat het daarvoor nog te vroeg is. Onder meer het tempo waarin het laadnetwerk in Europa wordt uitgebreid, strookt volgens haar niet met een dermate vroeg einde van de verbrandingsmotor. De Duitse pleit er dan ook voor dat de EU zich juist meer richt op de ontwikkeling van nieuwe synthetische brandstoffen, maar ook waterstoftechnologie.

Hoewel definitieve cijfers er vanwege de conceptuele fase van Euro 7A nog niet zijn, zijn de recente verwachtingen niet misselijk. De CO2-uitstoot zou (ten opzichte van Euro 6D) met 66 procent omlaag moeten, de stikstofuitstoot moet halveren en de fijnstofuitstoot moet zelfs zes keer minder worden. Dat moet dan dus ook onder zware omstandigheden nog zo zijn. Bij Euro 7B gaat het nog verder; 90 procent minder CO2 (t.o.v. Euro 6D), stikstofuitstoot zes keer zo weinig en fijnstofuitstoot tien keer minder dan nu. Dat blijkt uit berichtgeving van Autonieuws.be. Zoals gezegd wordt voor de invoering van Euro 7A op 2025 ingezet. Euro 7B zal dan waarschijnlijk enkele jaren later volgen.

Bekijk ook

Autonieuws
EU geeft autofabrikanten geen uitstel voor CO2-doelen

EU geeft autofabrikanten geen uitstel voor CO2-doelen

Autofabrikanten hoopten dat de Europese Unie scherpere CO2-uitstooteisen van 2021 later in...

95
Achtergrond
Is het einde van de dieselmotor in zicht?

Is het einde van de dieselmotor in zicht?

Renault is de zoveelste fabrikant die het einde van de diesel verkondigt. Verkoopcijfers geven...

137
Autonieuws
Gemiddelde CO2-uitstoot nieuwe auto's fors gedaald

Gemiddelde CO2-uitstoot nieuwe auto's fors gedaald

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa is fors gedaald. Dat blijkt uit cijfers...

50

Lezersreacties (187) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Elektrische auto’s worden steeds talrijker, beter én goedkoper, maar toch is de roep om echt...

Lees meer
Dacia Sandero Stepway - Afscheid duurtest

Dacia Sandero Stepway - Afscheid duurtest

Ruim 8.000 kilometer lang hebben we van de Dacia Sandero Stepway TCe 100 Bi-Fuel kunnen genieten...

Lees meer

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Hemi – Cornelis schetst

    Hemi – Cornelis schetst

    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: Europese testcircuits

    De Vluchtstrook: Europese testcircuits

    3
    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: BMW iX3

    Back to Basics: BMW iX3

    43
    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Ford legt Duitse productie noodgedwongen stil

    Ford legt Duitse productie noodgedwongen...

    26
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    'GM werkt aan elektrische Corvette cross-over'

    'GM werkt aan elektrische Corvette cross-over'

    19
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    'Kia terecht beloond met koppositie in verkooplijst'- AutoWeek Podcast

    'Kia terecht beloond met koppositie in...

    5
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Duitse justitie ziet deels af van vervolging Martin Winterkorn

    Duitse justitie ziet deels af van vervolging...

    34
    • 15 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep