AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Eurlings verlengt A4 en A15
25
Het kabinet mag dan wel gevallen zijn, Minister Eurlings gaat gewoon door met het aanleggen van snelwegen.
Eerder besloot Eurlings al de A4 tussen Delft en Rotterdam af te maken, nu gaat hij ook met het ontbrekende deel van de A4-zuid aan de slag. Ook het westelijk deel van de A15/N15 wordt verbeterd om al het vrachtverkeer van de havens beter te kunnen verwerken.
De A4-Zuid is ook al erg lang onderwerp van discussie. Door de aanleg wordt een ontbrekende schakel in de verbinding tussen Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam gerealiseerd. De nieuwe A4 wordt een autosnelweg met 2x2 rijstroken waarop 120 kilometer per uur gereden mag worden. In totaal gaat het om 21 kilometer snelweg, waarvan de eerste 6 kilometer in 2007 al zijn aangelegd (tussen Bergen op Zoom en Halsteren).Eind 2013 zal de A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom naar verwachting open gaan voor verkeer.
Door de aanleg van de 2e Maasvlakte groeit het verkeer op de A15 sterk. Om dit op te vangen is de N15 tussen de Maasvlakte en de Thomassentunnel is al aangepast. Daar zijn nu in beide richtingen twee rijstroken beschikbaar en wordt dit in de toekomst ook een A-weg. Tussen Rozenburg en Spijkenisse wordt de weg uitgebreid van 2x2 rijstroken tot 2x3 rijstroken. Van Spijkenisse tot het Vaanplein worden parallelwegen aangelegd. De weg bestaat straks uit drie rijstroken op de hoofdrijbaan en twee op de parallelrijbaan, in beide richtingen. Ook komt een nieuwe Botlekbrug in de A15. Deze wordt 14 meter hoog, twee keer zo hoog als de bestaande brug. Daardoor hoeft de brug minder vaak open dan nu. De Botlektunnel blijft gewoon bestaan.Lees ook
Autotest
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Autotest
Test: Nio ET9 - Rijden met champagnepiramide op de neus
Duurtest
In dit stukje Duitsland is het net alsof je in Amerika rijdt
Autotest
Test: Hyundai Ioniq 5 - Beter zonder dat je het ziet
Autotest