EU geeft autofabrikanten geen uitstel voor CO2-doelen

Crisis of niet

Uitlaat uitstoot dieselgate

Autofabrikanten hoopten dat de Europese Unie de scherpere CO2-uitstooteisen van 2021 wat later in zouden voeren wegens de coronacrisis. De EU geeft de branche nu echter nul op het rekest.

Het blijkt voor veel autofabrikanten lastig om de alsmaar scherpere CO2-doelen van de EU te halen. Daar komt dit jaar de coronacrisis nog eens overheen, waardoor er minder tijd en mankracht was om te werken aan een schoner wagenpark. Bij het uitbreken van het virus werd er daarom al aangestuurd op mogelijk uitstel van de 2021-doelen. Dat verzoek werd later nog eens herhaald door de Europese branchevereniging ACEA. Men vangt echter bot, want de EU meldt nu volgens Automotive News dat de gemiddelde uitstoot gewoon volgens planning omlaag moet per januari 2021.

Volgens de Europese Commissie is het omlaag brengen van de CO2-uitstoot van auto's te belangrijk om te wachten. "Strikte milieuwetgeving is de beste manier om innovatie en concurrentievermogen te promoten. Het is ook belangrijk dat de burgers erop kunnen vertrouwen dat de EU hun gezondheid en omgeving kan verbeteren", laat de Commissie aan Automotive News weten.

De gemiddelde uitstoot van het wagenpark van een autofabrikant mag in 2021 nog maar 95,7 gram CO2 per kilometer bedragen. Meerdere fabrikanten gaven al aan dat waarschijnlijk niet te halen. Ook stappen diverse fabrikanten bij elkaar in een 'CO2-poule' om tegen betaling te profiteren van een 'groener' wagenpark van de ander en zo gemiddeld beter uit te komen. Overigens werd onlangs bekend dat de EU de afbouw van de toegestane uitstoot wil versnellen. Dat baart diverse fabrikanten extra zorgen, zo bleek toen.

Lezersreacties (95)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.