AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'ESP voor vijfde EuroNCAP-ster'
27
Het lijkt de laatste tijd wel alsof alle auto's vijf Euro NCAP-sterren halen en het pas nieuws is als een auto niét de volle mep krijgt. Tijd dus voor strengere eisen, vonden de botsexperts van Euro NCAP.
Vanaf februari kunnen auto's daarom alleen nog vijf sterren halen als op 85 procent van het gamma ESP tot de standaarduitrusting behoort. Als dat niet het geval is, wordt het maximum vier sterren. In 2010 moet het percentage minimaal 90 procent zijn, in 2011 zelfs 95 procent.
Deze maatregel is vooral van invloed op het A- en B-segment, omdat in de hogere segmenten ESP al behoorlijk gemeengoed is. Als de fabrikanten massaal besluiten ESP toe te voegen aan de uitrusting, betekent dat hogere basisprijzen. Vooral voor de opkomende markten als Roemenië zou dat ongunstig zijn, omdat de inwoners daar weinig te besteden hebben.
Deze maatregel is vooral van invloed op het A- en B-segment, omdat in de hogere segmenten ESP al behoorlijk gemeengoed is. Als de fabrikanten massaal besluiten ESP toe te voegen aan de uitrusting, betekent dat hogere basisprijzen. Vooral voor de opkomende markten als Roemenië zou dat ongunstig zijn, omdat de inwoners daar weinig te besteden hebben.