Er dreigde eerder een andere naam voor de Fiat Panda
Renault stak er een stokje voor
De Fiat Panda met benzinemotor heet voortaan Pandina, vernamen we deze week. Daarmee is de kleine Fiat voor het eerst sinds 1980 van naam veranderd, maar dat dreigde al veel eerder gebeuren.
2003. De echte Panda-liefhebber weet dan meteen wat er in dat jaar gebeurde: de oer-Panda ging uit productie en werd opgevolgd door de veel modernere vijfdeurs hatchback die als blauwdruk diende voor het huidige model. Die tweede generatie, daarover gaat het verhaal van vandaag. De nieuwe compacte Fiat had eigenlijk helemaal niets van doen met de oorspronkelijke Fiat Panda. Hij werd wel gepresenteerd als de opvolger van de Panda, maar nadrukkelijk niet als een Panda. Lang werd aangenomen dat de auto 'Simba' zou gaan heten, naar de concept-car die hem voorging.
De Fiat Simba concept-car uit 2002
Op de Autosalon van Genève werd aangekondigd dat de nieuwe A-segmenter geen Simba, maar Fiat Gingo zou gaan heten. Pas in juli 2003, luttele maanden voor de Nederlandse marktintroductie, werd de Gingo toch maar omgedoopt tot Panda. Waarom? Renault vond ‘Gingo’ te veel lijken op ‘Twingo’, en kreeg daarin kennelijk gelijk. De kleinste Fiat zou tot deze week Panda heten en verandert nu alleen naar ‘Pandina’, omdat de aanduiding Panda op een nieuwe elektrische auto wordt geplakt. Toch nog een andere naam dus, maar geen ‘Gingo’.