Enovate is ambitieus met ME-S
'Met solid-state accu'
Eind vorig jaar maakten we kennis met het Chinese merk Enovate, in feite een submerk van een submerk. Die fabrikant heeft nu laten zien wat we van een tweede model kunnen verwachten, al laat dat nog tot 2021 op zich wachten.
In september 2018 trok DearCC - een submerk van het Chines South East Motor (Soueast), dat op zijn beurt een joint venture is van China Motor Corporation, Fujian Motor en Mitsubishi Motors - het doek van een eigen submerk: Enovate. Het bedrijf liet een eerste SUV zien, een 4,66 meter lange elektrische auto die 500 tot 700 kilometer moet kunnen rijden op een lading. Die ME7 gedoopte hoogpotige krijgt omstreeks 2021 gezelschap van een tweede, lager model: de ME-S. Die gestrekte Chinees, waarvan het uiterlijk enigszins doet denken aan dat van de nog te onthullen Porsche Taycan, heeft zeer bijzondere techniek aan boord.
Enovate beweert namelijk dat de sportieve EV over een solid-state-batterij beschikt. Solid state-techniek wordt gezien als de heilige graal en de volgende stap van accutechniek waar grote namen als Toyota en Panasonic, niet bepaald de minste bedrijven, samen aan werken. Ten opzichte van de huidige lithium-ion-batterijen zouden deze nieuwe accu's niet alleen sneller kunnen laden, maar ook een hogere energiedichtheid hebben. Een accupakket van een bepaald formaat heeft met deze nieuwe techniek straks dus een veel hogere capaciteit. Volgens Enovate is het 800V-accupakket in vijftien minuten tot 80 procent van zijn capaciteit vol te laden.
Verder is de ME-S een toekomstvisie zoals veel andere. De auto moet autonoom (niveau 4) zijn, heeft derhalve een weg te klappen stuur en een interieur dat is volgestopt met displays en 5G-connectiviteit. De ME-S, die al in 2021 op de markt moet komen, zou in staat zijn om in zo'n drie tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. Enovate heeft nog een paar jaar om aan te tonen dat het solid-state-techniek toepasbaar heeft weten te maken voor een EV.