Enorme productieproblemen dreigen door exportstop China
Nu al fabrieken stil
Na corona waren productiestops door onderdelentekorten aan de orde van de dag, maar volgens verschillende brancheorganisaties hangt er een soortgelijk scenario in de lucht. Ditmaal zouden exportrestricties van China de oorzaak zijn.
De brancheorganisatie voor toeleveranciers CLEPA trekt tegenover onder meer Reuters flink aan de alarmbel. Verschillende Europese autofabrieken zouden het werk nu al tijdelijk hebben stilgelegd of tenminste teruggeschroefd, maar als er niets verandert kan dat volgens CLEPA tot veel grotere problemen leiden.
De oorzaak moet worden gezocht bij exportbeperkingen die de Chinese overheid heeft ingevoerd op zeldzame aardmetalen, magneten en andere bestanddelen die van levensbelang zijn voor de rap elektrificerende auto-industrie. Voor de export van zulke onderdelen is een exportlicentie nodig, en van de honderden aanvragen voor zo’n goedkeuring zou in april slechts een kwart zijn gehonoreerd.
Ook de Duitse brancheorganisatie VDA (Verband der Automobilindustrie) voorziet grote risico’s voor de Europese auto-industrie als dit zo doorgaat, zeker omdat veel Europese autobouwers het toch al zwaar hebben momenteel. Die autofabrikanten zijn met allerlei diplomaten en overheidsfunctionarissen uit andere werelddelen al druk in gesprek met de Chinese overheid om tot een oplossing te komen, stelt Reuters.
Vorige week werd ook duidelijk dat de Amerikaanse fabriek van Volvo het werk tijdelijk moest stilleggen wegens een tekort aan onderdelen, maar officieel is ook na navraag niet bekend over welke onderdelen dat gaat. De fabriek in South-Carolina produceert inmiddels weer gewoon auto's, meldt Volvo.