AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Energiecrisis in 2010'
40
Er is weinig reden voor optimisme over de energieprijzen de komende jaren. Als de huidige ontwikkelingen doorzetten, komt er in 2010 een energiecrisis.
Dat meldt het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in een rapport. De situatie is volgens het Agentschap momenteel extreem ongunstig. Door de economische crisis dalen de investeringen in duurzame technologie, terwijl de vraag naar energie in India en China fors blijft stijgen. En de situatie is niet van tijdelijke aard. Het IEA heeft berekend dat de olieprijs in 2030 ongeveer 45 procent hoger ligt dan nu het geval is. Dat komt neer op 200 dollar per vat. Het adviesorgaan pleit daarom voor een CO2-reductie van 40 procent in de komende decennia.
Een woordvoerder van Peakoil Nederland gaat zelfs nog een stapje verder: "Het IEA voorspelt 106 miljoen vaten olie per dag in 2030. Dat is tien miljoen vaten minder dan zijn laatste voorspelling, maar nog steeds ver boven de 90 tot 95 miljoen vaten per dag die wij zelf, en met ons veel experts uit de industrie zelf, maximaal mogelijk achten."
Peakoil pleit voor verregaande maatregelen, ook al omdat een torenhoge olieprijs het herstel van de kredietcrisis bemoeilijkt. Het pakket bestaat uit een sloopregeling voor auto's ouder dan acht jaar en een toegangsbeleid en parkeerdifferentiatie op basis van leeftijd en verbruik. Ook wil Peakoil dat de overheid de maximumsnelheid verlaagt van 120 naar 90 kilometer per uur. Auto gaan tussen 50 en 90 kilometer per uur namelijk het meest efficiënt met energie om, aldus Peakoil.
Een woordvoerder van Peakoil Nederland gaat zelfs nog een stapje verder: "Het IEA voorspelt 106 miljoen vaten olie per dag in 2030. Dat is tien miljoen vaten minder dan zijn laatste voorspelling, maar nog steeds ver boven de 90 tot 95 miljoen vaten per dag die wij zelf, en met ons veel experts uit de industrie zelf, maximaal mogelijk achten."
Peakoil pleit voor verregaande maatregelen, ook al omdat een torenhoge olieprijs het herstel van de kredietcrisis bemoeilijkt. Het pakket bestaat uit een sloopregeling voor auto's ouder dan acht jaar en een toegangsbeleid en parkeerdifferentiatie op basis van leeftijd en verbruik. Ook wil Peakoil dat de overheid de maximumsnelheid verlaagt van 120 naar 90 kilometer per uur. Auto gaan tussen 50 en 90 kilometer per uur namelijk het meest efficiënt met energie om, aldus Peakoil.
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws