En dan nu officieel: Fiat 500X
Van de nieuwe 500X komen twee versies: een reguliere 500X en de 500X Cross, die een op offroadgebruik gericht uiterlijk heeft. Beide versies zijn beschikbaar met voor- en vierwielaandrijving. Ook is er het Traction Plus-systeem voor extra grip in moeilijke omstandigheden.
De 500X is 4,25 meter lang (Cross: 4,27 meter), 1,80 meter breed en 1,61 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 350 liter.
De basisbenzinemotor is de 1,6-liter E-torQ viercilinder met 110 pk. De tweede motor is een 1,4-liter Multi-Air II met 140 pk en de topmotor is een 2,4-liter Tigershark-viercilinder met 184 pk. Die heeft altijd vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.
Ook zijn er drie diesels: een 1.3 Multi-Jet II met 95 pk, een 1.6 Multi-Jet II met 120 pk en een 2.0 Multi-Jet II met 140 pk.
Met de Drive Mood Selector is het mogelijk de motor, de remmen, de besturing en het schakelgedrag van de automatische transmissie aan diverse omstandigheden aan te passen. De positie Auto is gericht op comfort en een laag verbruik. De positie Sport is gericht op dynamiek en de stand All Weather garandeert maximale veiligheid en grip op een gladde ondergrond. In de Cross is die laatste functie vervangen door een Traction-modus.
Standaard is de 500X uitgerust met zes airbags, dagrijverlichting en ESC. Ook Lane Assist, Blind Spot Assist, een achteruitkijkcamera en het door Euro NCAP gelauwerde remassistentsysteem Brake Control zijn beschikbaar.
De Fiat 500X is weliswaar al te zien op de salon van Parijs, maar het duurt nog tot begin 2015 voordat de auto bij de Nederlandse dealers staat.