Elektrische Volkswagen Tiguan: geen gewone Tiguan, geen gewone 'ID'
Eigen design, MEB+-basis
Volkswagen werkt aan een elektrische Volkswagen Tiguan. Die auto laat nu in de wandelgangen meer van zich horen. Het uiterlijk, de productieplaats en het platform komen aan bod.
De eerste berichten over een elektrische Tiguan bereikten ons in december. Het lijkt wellicht een wat vreemde keuze om met zo’n elektrische SUV te komen, zeker omdat Volkswagen met de ID4 en ID5 al EV’s van een vergelijkbaar formaat in huis heeft. Toch lijkt het erop dat Volkswagen naast de ID-modellen straks ook ‘gewoon’ weer elektrische auto’s onder de meer klassieke modelnamen gaat bouwen. Dat geldt bijvoorbeeld voor een toekomstige Golf, maar evenens voor de Tiguan. Een enigszins vergelijkbare tactiek zien we bij Volvo, dat zowel ‘eigen’ EV’s als EV’s onder het hippere Polestar-label aanbiedt. Maar daarbij gaat het om twee merken, terwijl deze differentiatie bij Volkswagen binnen één enkel merk moet plaatsvinden.
Hoe Volkswagen de elektrische Tiguan straks precies naast de ID-EV’s parkeert, moet de toekomst uitwijzen. Dat de auto er komt, lijkt wel zeker. Automobilwoche meldt dat voorzitter van de ondernemingsraad Daniela Cavallo zelfs al heeft aangekondigd waar de auto zal worden gebouwd. Dat zal ‘gewoon’ gebeuren in Wolfsburg, dus in de thuisstad van Volkswagen. Daar is naar verluidt wat productiecapaciteit over, omdat de top-EV die als Trinity bekendstaat, wat vertraging oploopt.
In de spreekwoordelijke wandelgangen gonst het omtrent de elektrische Tiguan. Zo zou de auto gebruikmaken van het MEB+-platform, een elektrische basis die als de opvolger van het huidige MEB kan worden gezien. Dat doet vermoeden dat de elektrische Tiguan niet zomaar een brandstof-Tiguan met een elektrische aandrijflijn wordt, zoals de e-Golf destijds ten opzichte van de reguliere Golf. Een MEB-basis leent zich immers niet voor een toepassing met een benzinemotor. De ‘ID Tiguan’, zoals hij wellicht gaat heten, zal dus waarschijnlijk toch anders worden dan de reguliere nieuwe Tiguan, die ergens in 2023 het levenslicht zou moeten zien. Hij krijgt niet de typische ID-uiterlijkheden die we van de huidige EV’s van Volkswagen kennen. Dat is naar wat wij nu weten misschien zelfs wel zijn grootste ‘unique selling point’: wel de MEB-technologie, maar niet het wellicht wat smaakgevoelige ID-uiterlijk.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid 245 PK R-Line Business / Trekhaak / 2028 Garantie / Matrix / Stoel + Stuurverw.
- 2024
- 29.626 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid Elegance 204pk | Trekhaak | 360 camera | Dode hoek | Elek. klep | incl. verlengde garantie
- 2025
- 10.695 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSi Sport&Style Panoramadak | Alcantara | ECC | Xenon | Standkachel | Volledig Onderhouden!!
- 2012
- 119.127 km
Lees ook

Volkswagen Tiguan en Tayron: meer voor iets meer

Alleen bij de goedkoopste Volkswagen Tiguan kost een kleurtje geld – AutoWeek.nl

Test: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid - Plug in hybride SUV kan van alles wat

Volkswagen Passat, Tiguan en Tayron met GTI-motor trekken aan Nederland voorbij

