Elektrische Volkswagen ID.7: elektrisch alternatief voor de Passat

Te vroeg!

Volkswagen ID7 Vizzion
Volkswagen ID7Volkswagen ID7Volkswagen ID7Volkswagen ID7Volkswagen ID7

Volkswagen werkt hard aan een nieuwe generatie van de Passat. Daar komt geen elektrische versie van, maar het komt wél met een elektrisch Passat-alternatief: de ID7. AutoWeek kan je die Volkswagen ID7 al ruim voor zijn onthulling laten zien.

Volkswagens elektrische ID-familie bestaat in Europa uit de ID3, ID4, ID5 en ID Buzz. De ID6 bestaat ook, maar die SUV is alleen  aan de Chinese markt voorbehouden. De ID7 komt wél naar Europa. Begin dit jaar liet Volkswagen dat elektrische equivalent van de Passat al eens in een strak stickervelletje zien en AutoWeek heeft nu de eerste foto's van de definitieve productieversie te pakken.

Volkswagen ID7 Vizzion

Volkswagen ID7 'Vizzion'.

In de database van het Chinese Ministerie van Transport en Informatie Technologie hebben we foto's opgevist van de Volkswagen ID7. Hoewel, ID7 ... Op de bilpartij lezen we 'ID7 Vizzion'. Die Vizzion-toevoeging is een verwijzing naar studiemodellen als de ID Vizzion Concept uit 2018 en de ID Space Vizzion uit 2019. In Europa kun je het Vizzion-deel van de naam gewoon wegstrepen. Hoe we dat zo zeker weten? Welnu, Volkswagen heeft in China twee joint-ventures: SAIC Volkswagen en FAW Volkswagen. Die twee samenwerkingsverbanden produceren en verkopen vaak dezelfde modellen die slechts op detailniveau en modelnaam van elkaar afwijken. Zo verkoopt SAIC Volkswagen de ID4 in China als ID4 X en staat de ID4 bij FAW Volkswagen als ID4 Crozz op de prijslijst. Over het algemeen zijn de versies die FAW Volkswagen verkoopt meer gelijk aan de modellen die je in Europa kunt kopen. Aangezien de ID7 Vizzion in dit artikel door FAW Volkswagen is geregistreerd, gaan we er vanuit dat de ID7 Vizzion zoals je die op de foto's ziet naar Europa komt, maar dan simpelweg als Volkswagen ID7.

Volkswagen ID7

De Volkswagen ID7 zoals die in januari werd getoond.

De ID7 'Vizzion' lijkt zeer sterk op de ID7 zoals Volkswagen die tijdens de CES in januari in Las Vegas liet zien. Maar dan dus zonder stickerwerk. De elektrische sedan krijgt in de koets verzonken portiergrepen, een herkenbaar ID-front en een bilpartij met daarin optisch aan elkaar geknoopte achterlichten. Het zou zomaar kunnen dat de concrete invulling van die achterlichten in Europa iets anders gaat zijn. Opvallend is de kleurstelling van dit gezien de wielen relatief eenvoudig uitgevoerde exemplaar. Dat is in een contrasterende 'kleur' uitgevoerd.

We kunnen meteen de eerste specificaties melden. Volgens zijn Chinese registratie is deze Volkswagen ID7 Vizzion 4,96 meter lang, 1,86 meter breed en 1,54 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,97 meter. De op zijn laatste benen lopende Volkswagen Passat is 4,77 meter lang en heeft een wielbasis van 2,79 meter. De ID7 is dus een ruime twintig centimeter langer dan de Passat en heeft ruim twintig centimeter meer tussen zijn voor- en achteras. Verder blijkt uit de Chinese registratiedata dat de ID7 Vizzion een 204 pk sterke elektromotor heeft en 2.122 kilo in de schaal legt. De topsnelheid van deze 204-pk variant zou 155 km/h bedragen. Reken in ieder geval op de komst van meerdere motorconfiguraties. Daarnaast verwachten we dat de ID7 op termijn tevens als Variant leverbaar wordt. In 2019 blikte Volkswagen met de reeds genoemde ID Space Vizzion namelijk vooruit op een elektrische Variant-achtige in het Passat-segment.

Volkswagen gaf zelf al aan dat de ID7 - die net als de bestaande ID-modellen op het MEB-platform komt te staan - een actieradius van maximaal 600 kilometer krijgt. De ID7 kan volgens een laatste vooruitblik van Volkswagen op de ID7 tot 200 kW snelladen en krijgt een 15-inch centraal infotainmentscherm. Het interieur van de ID7 liet Volkswagen ook al eens zien. Op 17 april beleeft de Volkswagen ID7 zijn debuut.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (139)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.