Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Elektrische stuurbekrachtiging - Cornelis schetst

Aanvankelijk bedacht voor de rollenbank

13 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Cornelis Kit
  • Techniek - Besturing
29 maart 2020 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Nieuws

In de stuurinrichting voltrekt zich een revolutie: de klassieke hydraulische bekrachtiging maakt plaats voor een elektrische variant. Wat aanvankelijk leek op een kunstje om op de rollenbank tot een lagere CO2-uitstoot te komen, ontpopt zich nu tot een cruciaal onderdeel voor de autonoom rijdende auto. Maarrr … mocht de elektronica falen dan is er nog wel een vaste verbinding nodig tussen het stuur en de wielen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?

Bij de conventionele hydraulische stuurbekrachtiging draait er continu een pomp in het rond. Lange tijd was dat geen probleem. Alleen vraagt de aandrijving van die pomp wel een beetje energie, ook wanneer er rechtuit gereden wordt, bijvoorbeeld op de rollenbank. En in een wereld waar alle beetjes een grote maken is zo’n continue energieverbruiker niet ideaal voor de CO2-uitstoot. Dus werd er naarstig gezocht naar een alternatief dat in elk geval op de rollenbank geen energie vraagt. De oplossing: elektrische stuurbekrachtiging, die vraagt alleen energie wanneer er gestuurd wordt (en sturen is op een rollenbank uit den boze). Dat er in de praktijk eigenlijk altijd (al is het soms minimaal) gestuurd wordt, telt even niet, voor de rollenbank is er een energieverbruiker buiten spel gezet.

Het complete hydraulische systeem maakt plaats voor een sensor, een regeleenheid en een elektromotor met een tandwieloverbrenging. De sensor voorziet de elektronica van informatie over de verdraaiing van het stuur plus de snelheid en de kracht (of eigenlijk het koppel of draaimoment) waarmee er gestuurd wordt. Dit resulteert in een actie van de elektromotor. Die elektromotor is aanvankelijk met een tandwieloverbrenging aan de stuurkolom gekoppeld. De daadwerkelijk besturing vindt nog steeds plaats via een tandheugelstuurinrichting.

Die eerste elektrische systemen blinken niet uit in verfijning, het lijkt niets anders dan een simpele truc om het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot terug te dringen, en meer ook niet. Feed back over wat zich tussen band en wegdek afspeelt is er slecht in beperkte mate. En daar lijkt het de pioniers ook helemaal niet om te doen. De eerste systemen zien we vooral op compacte auto’s die ter verhoging van de feestvreugde nog wel ‘ns uitgerust worden met een knop om de bekrachtiging tijdens inparkeren nog ‘ns verder te vergroten. Verfijnd stuurgedrag heeft blijkbaar minder prioriteit.

Bij deze grotere en vooral zwaardere auto’s zijn de krachten in de besturing groter. Wanneer ook grotere auto’s, zeg maar C- en D-segment, elektrisch gaan sturen, zien we dat de elektromotor een andere plaats krijgt: niet meer ergens halverwege het stuur en het stuurhuis, maar met een eigen tandwiel rechtstreeks op de tandheugel.

Hiermee kunnen er met sterkere elektromotoren grotere krachten overgebracht worden. Verder wordt de kalibratie nu een stuk serieuzer genomen, net als de wielgeometrie. Dit resulteert in meer gevoel in de besturing.

Ook serieuze sportwagens en nog grotere (en luxere) auto’s krijgen inmiddels elektrische stuurbekrachtiging. Om de nog grotere krachten die bij deze wagens spelen het hoofd te bieden werkt de elektromotor niet meer via de tandheugel, maar met een kogelkringloopsysteem. Behalve de informatie uit de stuurinrichting wordt nu ook gebruik gemaakt van grootheden als voertuigsnelheid, gierhoek en de gegevens uit het stabiliteitssysteem. Het speelt allemaal een rol bij het bepalen van de mate van bekrachtiging met als resultaat dat bij auto’s als de Porsche 911 er eigenlijk niets meer aan te merken valt op de elektrische stuurbekrachtiging.

De stuurinrichting maakt steeds meer onderdeel uit van het grote netwerk wat een auto is. Met informatie van radar, camera’s en navigatiedata is de elektrische stuurbekrachtiging ook goed in staat om zelfstandig de koers te bepalen. Handig voor rijbaanassistentie en een opmaat naar de autonoom rijdende auto.

Uiteraard mag de veiligheid niet uit het oog verloren worden. Mocht onverhoopt de elektriciteit uitvallen of de computer in de war raken, dan moet er toch gestuurd kunnen worden. En dat kan, voor die onverhoopte situaties blijkt er nog gewoon een mechanische verbinding tussen het stuur en de wielen, alleen dan wel onbekrachtigd.

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km - Klokje Rond

Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km - Klokje Rond

Voor het luttele bedrag van € 465 kocht Maurice Maurits twee jaar geleden deze Audi A4. Hij...

Lees meer
Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Dubbeltest

Tegenwoordig probeert een stationwagon als plug-in hybride je te verleiden. Op verschillende...

Lees meer

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Active Front Steering – Cornelis schetst

    Active Front Steering – Cornelis schetst

    8
    • 1 november 2020
  • Dynamic Steering – Cornelis schetst

    Dynamic Steering – Cornelis schetst

    7
    • 9 augustus 2020
  • Hydraulische stuurbekrachtiging - Cornelis schetst

    Hydraulische stuurbekrachtiging - Cornelis...

    5
    • 23 februari 2020
  • Torque Vectoring - Cornelis schetst

    Torque Vectoring - Cornelis schetst

    5
    • 12 januari 2020
  • DIRAVI - Cornelis schetst

    DIRAVI - Cornelis schetst

    • 24 november 2019
  • Kogelkringloopbesturing - Cornelis Schetst

    Kogelkringloopbesturing - Cornelis Schetst

    5
    • 3 november 2019
  • Tandheugelbesturing - Cornelis schetst

    Tandheugelbesturing - Cornelis schetst

    3
    • 6 oktober 2019

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden