Elektrische Polestar 4: vanaf €65.000 en ruim 600 kilometer bereik

Tussen Polestar 2 en Polestar 3

Polestar 4
Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4

Polestar geeft eindelijk zélf vrij wat de elektrische Polestar 4 in Nederland moet gaan kosten. Hij krijgt een vanafprijs van zo'n 65 mille en biedt voor dat geld een elektrisch bereik van 610 kilometer. Wat formaat én prijs betreft vult de Polestar 4 het gat tussen de Polestar 2 en de Polestar 3.

Laat je niet van de wijs brengen door zijn naam. De Polestar 4 is niet groter en ook niet duurder dan de Polestar 3. De modelnaam wijst niet de plaats van het model in de hiërarchie aan, maar wijst erop dat het het vierde model is dat het merk heeft onthuld. Wat afmetingen en prijsstelling betreft valt de 4 tussen de 2 en de 3 in. De vanafprijs is in Nederland €64.800. AutoWeek kon je al in oktober vertellen wat de 4 in Nederland ongeveer zou gaan kosten.

Voor net geen €65.000 drukt Polestar je de sleutels in handen van de Polestar 4 Long Range Single Motor. Die heeft een enkele 272 pk en 343 Nm sterke elektromotor die zich bezighoudt met de achteras. Dat koppel is interessant. De Polestar 2 Long Range Single Motor (vanaf €51.200) is namelijk ook 272 pk sterk, maar brengt wel 490 Nm op de been. Hoe dan ook: traag is de instap-4 geenszins. Hij zoemt in 7,1 tellen naar een snelheid van 100 km/h en noteert een topsnelheid van 200 km/h achter zijn naam. In de bodem zit een 100-kWh 400v-accu, een exemplaar met een bruikbare capaciteit van 94 kWh. Zowel de 2 als de 4 is er niet met dit formaat accu. De Polestar 4 Long Range Single Motor moet op een volle accu een bereik van 610 kilometer halen.

Voor meer elektropret heeft Polestar de Long Range Dual Motor voor de 4 in het leven geroepen. Ook die heeft de 100-kWh (94-kWh netto) accu, al voedt die in dit geval twee samen 544 pk en 686 Nm sterke elektromotoren. Het zal je niet verbazen dat deze variant nog een stuk sneller is. Vanuit stilstand staat de 100 km/h al na 3,8 seconden op de klok. De topsnelheid is overigens gelijk aan die van de Long Range met enkele elektromotor. Het bereik bedraagt een ook zeer bruikbare 580 kilometer. Snelladen kan met beide motorversies met tot 200 kW.

Polestar 4: geen achterruit, wél een glazen dak.

Maten en gewichten

Geen enkele 4 is een lichtgewicht. Zo legt de Polestar 4 Long Range Single Motor 2.230 kilo in de schaal en weegt de Long Range Dual Motor-versie 2.355 kilo. De bagageruimte van beide motorversies is 526 liter groot. Met neergeklapte achterbank kun je 1.536 liter in de 4 verstouwen. Onder de voorklep zit een zogenoemde frunk met een inhoud van 15 liter. De 4 is 4,84 meter lang, 2,14 meter breed (inclusief spiegels) en 1,53 meter hoog. Z'n wielbasis bedraagt op een haar na 3 meter. Ter vergelijking: de 2 is 4,6 meter lang (-24 centimeter), 1,99 meter breed inclusief spiegels (-15 centimeter) en 1,48 meter hoog (-5 centimeter). De wielbasis van de 2 is met 2,74 meter ook nog eens bijna ruim 26 centimeter kleiner. De Polestar 4 Long Range Single Motor mag tot 1.500 kilo trekken, de Polestar 4 Long Range Dual Motor kan 500 kilo meer aan.

Prijzen

De Polestar 4 is per direct te bestellen. De eerste exemplaren komen omstreeks augustus naar Nederland.

MotorversieAccupakketVermogenAandrijvingActieradiusVanafprijs
Long Range Single Motor100 kWh (94 kWh)272 pk - 343 NmAchter610 kilometer€ 64.800
Long Range Dual Motor100 kWh (94 kWh)544 pk - 686 NmVoor+achter580 kilometer€ 72.800

Polestar 4

Uitrusting en opties

De Polestar 4 Long Range Dual Motor heeft in tegenstelling tot de Single Motor-versie Brembo-remmerij rondom en semi-actieve dempers en schroefveren. Een ver naar achteren lopend glazen dak is standaard. Geen enkele 4 heeft een traditionele binnenspiegel, de auto heeft namelijk geen achterruit. Op de plaats van de binnenspiegel zit een display waarop je de beelden ziet die een naar achteren gerichte camera schiet.

Zowel de Polestar 4 Long Range Single Motor als Long Range Dual Motor is te krijgen met het Pilot Pack (€1.500), het Plus Pack (€5.500) en het Pro Pack (€2.000). De Long Range Dual Motor is daarbij ook met Performance Pack te krijgen. Daar tik je wel €4.500 voor af. Het Pilot Pack omvat onder meer Pilot Assist met ondersteuning bij remmen en accelereren en Lane Change Assist. Het Plus Pack voegt zaken als een 14,7 inch groot head-up display, een 14 luidsprekers tellend audiosysteem van Harman Kardon, Pixel Led-koplampen met adaptief grootlicht, een 22 kW AC-boordlader, een elektrisch verstelbaar stuur, uitgebreid elektrisch verstelbare voorstoelen, een elektrisch verstelbare achterbank, over drie zones gescheiden klimaatregeling, klimaatregeling én een scherm achter, een stuurwiel dat je kunt verwarmen, verwarmde stoelen achterin, automatisch dimmende buitenspiegels en fraaiere interieurbekleding. Het Pro Pack voegt daar 21 inch lichtmetaal, zwarte gordels en - jawel - goudkleurige ventieldopjes aan toe.

Het Performance Pack - alleen te krijgen in combinatie met het Plus Pack - brengt 22-inch grote wielen, goudkleurige Brembo-klauwen, Pirelli P Zero-rubber en het Polestar Engineered-chassis naar de Polestar 4.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (203)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.