Elektrische Mercedes-Benz G-klasse is met afstand de goedkoopste - UPDATE: Toch niet...
Een halve ton eraf
Vandaag in ‘nieuws dat niemand zal verbazen’: de nieuwe elektrische Mercedes-Benz G-klasse is in Nederland met afstand de voordeligste uitvoering van de legendarische terreinbeul.
UPDATE 18-6:
Een belletje van de importeur: de elektrische G-klasse is er vooralsnog toch alleen als Edition 1 en is per abuis in de configurator beland. Hoe het dan kan dat hij daar wel volledig te configureren was? Dat is niet helemaal duidelijk, maar de importeur belooft ons dat de auto niet te bestellen is en dat nooit was. De reguliere versie van de elektrische G-klasse verschijnt pas volgend jaar en over de prijs is nog niets te zeggen.
‘Mercedes-Benz G 580 met EQ-Technologie’. Dat is de uiterst ingewikkelde manier waarop Mercedes, dat op het gebied van namen wel vaker wonderlijke keuzes maakt, de elektrische G-klasse onderscheidt van de versies met een verbrandingsmotor. Interessant is de elektrische G-klasse evengoed, en niet alleen omdat zijn 587 pk’s en 1.164 kg hem bijna net zo snel maken als de brute Mercedes-AMG G 63. Dat de rijdende blokkendoos 3.085 kg weegt en zelfs onder gunstige WLTP-omstandigheden 28,9 kWh per 100 km verbruikt, negeren we maar even omdat een G-klasse immers toch al nooit om zijn lage verbruik werd gekocht. Nu het toch over gewichten gaat, is het goed om op te merken dat Mercedes (nog?) geen trekgewicht noemt voor deze G-EV. Wie hoopte om hiermee (weliswaar kort) een zware kar te trekken, wordt dus vooralsnog teleurgesteld.
Ook een optie in plaats van een reservewiel of een kale klep: de 'Design Box' voor je laadkabel.
Bij de introductie van de ‘G 580 met EQ-Technologie’ noemde Mercedes al een prijs, maar die €200.303 was voor de afgeladen introductieversie Edition One. De reguliere uitvoering staat nu eveneens in de configurator, en is met €149.967 anmerkelijk voordeliger. In Nederland is dit zelfs met afstand de betaalbaarste G, met een gat van zo’n 45 mille naar de nota bene dieselgestookte G450 d. Voor een compleet beeld: een G500 kost in Nederland €200.681, terwijl de brute G63 ondanks zijn prijskaartje van €304.709 volgens Mercedes de populairste versie is in ons land. Voorspelling: daar gaat de nieuwe EQ verandering in brengen. Overigens kost zo’n AMG in België ‘maar’ €193.579, waarmee je in Nederland dus met dik een ton wordt gestraft voor de aanschaf van deze rijdende CO2-fabriek. Een G500 kost je in België €137.214, een G450 d €126.929.
Deze opzichtige, verlichte 'black panel'-grille is optioneel.
Aan de buitenkant is de standaardversie van de G580, zoals het optieloze blauwe exemplaar op de afbeeldingen, nauwelijks als EV te herkennen. De typische zwarte ‘Black Panel’-grille van de persfoto’s is optioneel, standaard zit er ‘gewoon’ een open grille in de elektro-G. Een belangrijk verschil is wel dat de EQ standaard geen reservewiel achterop heeft. Die kun je naar keuze (en na bijbetaling) alsnog laten monteren, maar een ‘Design box’ voor bijvoorbeeld je laadkabel is op deze plek eveneens mogelijk. Of helemaal niets, dus. Voor het overige is het uiterlijk grotendeels aan te kleden zoals bij iedere andere G, inclusief de optie om dak, bumpers en wielkastverbreders in het zwart te laten uitvoeren. Een AMG Line-pakket met sportieve opsmuk is eveneens verkrijgbaar.
Met het optionele reservewiel is de elektrische G nauwelijks te onderscheiden van een benzine- of dieselversie.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ | AMG-Line, Manufaktur nappalader, Massage, Rij-assistentie Plus pakket, Night-pakket, Zitklima, Stuurverwarming, Burmester
- 2025
- 237 km

Mercedes-Benz G-klasse 580 met EQ-Technologie 116 kWh Accu | Massagestoelen Voorin | Schuifdak | Distronic Cruise Control | 360° Camera | Verwarmd Stuurwiel | Burmester Surround Sound | Multibeam Led | Nightpakket
- 2025
- 15 km

Mercedes-Benz G-klasse 580 Edition One | Direct leverbaar | Carbon | Burmeste
- 2024
- 9.600 km