Elektrische Mercedes-Benz EQS in beeld

Elektrisch vlaggenschip trekt camouflagepak uit

Spyshots Mercedes-Benz EQS
Spyshots Mercedes-Benz EQSSpyshots Mercedes-Benz EQSSpyshots Mercedes-Benz EQSSpyshots Mercedes-Benz EQSSpyshots Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz lanceert de komende jaren een breed arsenaal volledig elektrische nieuwkomers. De EQS komt aan de top van het EV-gamma te staan. Het elektrische alternatief voor de S-klasse is nu beter dan ooit te zien.

Elektrische auto's komen er in steeds meer soorten en maten. Ook de absolute topklasse ontkomt niet aan volledige elektrificatie. Jaguar maakt van de nieuwe XJ een EV en BMW heeft in de vorm van de i7 een elektrisch alternatief voor de 7-serie in de ontwikkelingskamers staan. Ook de S-klasse krijgt een elektrisch equivalent. De EQS wordt het elektrische vlaggenschip van het merk, dat waarschijnlijk in het eerste kwartaal van dit jaar zijn publieksdebuut beleeft. Op een kakelverse set spionageplaten is nu meer dan ooit van die elektrische topsedan te zien.

Mercedes-Benz brengt tot en met 2022 maar liefst zes nieuwe EV's op de markt. Naast de EQA en EQB, die gebruikmaken van het platform van respectievelijk de GLA en GLB, komen er nieuwe elektrische modellen die op een nieuwe modulaire basis komen te staan. De EQS en EQS SUV zijn straks elektrische equivalenten van respectievelijk de S-klasse en GLS, maar hebben op technisch vlak weinig tot niets met die types te maken. Dat is ook direct de reden dat de EQS op deze foto's een totaal andere koets heeft dan de nieuwe S-klasse. De vorm van de EQS komt sterk overeen met die van de Vision EQS, een conceptuele vierdeurs coupé die in 2019 werd geïntroduceerd.

De EQS op deze foto's is met minder camouflagemateriaal beplakt dan de eerder gesnapte testexemplaren. De lichtsignatuur is zowel voor als achter voor het eerst vrij goed in beeld gebracht. Daarnaast lijkt het erop dat de achterlichten - hoe kan het ook anders - in ieder geval optisch met elkaar verbonden worden. De EQS zou een elektrische actieradius van op zijn minst 700 kilometer (WLTP) moeten krijgen. Ook hangt Mercedes-Benz een nieuw MBUX-systeem in het interieur van zijn elektrische topmodel. Dit systeem bestaat onder meer uit een enorm gebogen display dat nagenoeg de complete breedte van het dashboard beslaat. Meer informatie over dit MBUX Hyperscreen volgt later deze maand. We verwachten dat Mercedes-Benz de komende maanden meer informatie vrijgeeft over de EQS.

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.