Elektrische Lancia Delta is er nu al

Tot 200 kilometer elektrisch in stijl

GCK Exclusive-e Lancia Delta
GCK Exclusive-e Lancia DeltaGCK Exclusive-e Lancia DeltaGCK Exclusive-e Lancia DeltaGCK Exclusive-e Lancia DeltaGCK Exclusive-e Lancia DeltaGCK Exclusive-e Lancia Delta

Lancia is nog slechts een schim van wat het ooit is geweest. Niet getreurd, in de toekomstplannen van Stellantis is plaats gemaakt voor heropleving van het merk, er komt zelfs een nieuwe en waarschijnlijk elektrische Lancia Delta. Op een echt nieuwe en elektrische Delta moet je nog enkele jaren wachten, maar voor wie niet kan wachten is er een oplossing.

De Lancia Delta keert terug, maar voor wie niet kan wachten of simpelweg vreest voor wat Stellantis van een nieuwe Delta bakt, biedt het Franse GCK Exclusiv-e uitkomst. Het bedrijf komt met een volledig elektrische Delta: de Delta-e. De Delta-e is zoals zijn uiterlijk al verraadt geen volledig nieuw model. Het betreft een zogeheten restomod, een klassieker die niet alleen tot in de puntjes is opgeknapt, maar ook boordevol zit met nieuwe technieken.

GCK Exclusive's Delta-e is een Delta HF Integrale waar de geblazen 2.0 viercilinder uit is verwijderd om plaats te maken voor een elektrische aandrijflijn. Die aandrijflijn bestaat uit een relatief bescheiden 200 pk en 350 Nm sterke elektromotor en - jawel - een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten. Dat is een aangepaste en vooral verstevigde variant van het standaardexemplaar.

De Delta-e moet in 6,6 seconden naar een snelheid van 100 km/h kunnen sprinten. Geventileerde schijven voor en reguliere exemplaren achter moeten de elektrische Lancia Delta weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Om het gewicht niet al te veel op te drijven, geeft GCK Exclusive de Delta-e geen 90 kWh accu, maar een bescheiden 29 kWh groot exemplaar waarmee een actieradius van tot 200 kilometer haalbaar moet zijn.

Volgens zijn scheppers is de Delta-e op 263 punten aangepast. De auto heeft onder meer een nieuwe motorkap, aangepast bumperwerk en uit koolstofvezel vervaardigde aerodynamische extraatjes waaronder een achterspoiler. Verder zijn onder meer de schokdempers aangepast op het hogere gewicht van de auto en is het subframe verstevigd. In het uitbundig met alcantara volgehangen interieur monteert GCK Exclusive sportstoelen van Recaro, een nieuwe achterbank en een Momo-stuurwiel.

De Fransen gaan 47 exemplaren van de Lancia Delta Evo-e bouwen waarvan 11 in een speciale Rallye-trim. Die Rallye-versie draagt een livery die knipoogt naar de Martini-uitdossing van de Integrale Evo's van weleer en wordt overhandigd door niemand dan Didier Auriol, oud-rallycoureur die - je raadt het al - met rally-Delta's rond heeft geblazen.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.