Elektrische Caterham in aantocht: meer dan elektrische Seven
Iets heel anders
Ook het Engelse Caterham zet EV-stapjes en kondigt de komst aan van de Project V. Met de Project V blikt de kleine fabrikant van vooral spartaanse pretmachines vooruit op zijn eerste elektrische auto. Wat blijkt? Dat wordt iets heel anders dan een elektrische Seven-achtige.
Kort geleden liet Caterham de EV Seven zien. Dat was feitelijk weinig meer dan een Seven waarin Caterham samen met Swindon Powertrain een elektromotor en een flink accupakket had gehangen. Caterham omschreef de EV Seven als een ontwikkelingsconcept waarmee het aftast hoe het een elektrische auto kan bouwen zonder afbreuk te doen aan een belangrijke pijler van Caterham: een laag wagengewicht. Caterham meldt nu dat het op 12 juli het doek trekt van de Project V. Dat belooft een concretere vooruitblik te zijn op de eerste elektrische Caterham die wél in productie gaat.
Waar Caterhams al decennialang - enigszins gechargeerd - sigaarvormige en spartaanse open stukjes automobiele verwennerij zijn met de voorwielen buiten de carrosserie, belooft de elektrische Caterham iets heel anders te worden. We krijgen het gebruikelijkere silhouet van een nieuw model te zien dat ogenschijnlijk helemaal niets met de Sevens te maken heeft. Het lijkt te gaan om een coupé, al zou de Project V ook een uitneembaar targadak kunnen krijgen.
Volgens Caterham weerspiegelt de Project V 'de essentie van een elektrische sportauto'. Bij de presentatie van de elektrische EV Seven gaf Caterham aan nooit een model te gaan maken dat 1.000 kilo of meer weegt. De eerste elektrische auto van Caterham lijkt straks inderdaad relatief vederlicht de weg op te gaan.