Elektrische BMW’s tot 10 keer populairder dan benzine-equivalent in Nederland

De 'i' blijkt populair

BMW i4

BMW hanteert op een paar uitzonderingen na consequent het beleid dat EV’s simpelweg elektrische versies van bestaande modellen zijn. Vergelijken we de verkoopcijfers van de verschillende varianten met elkaar, dan blijkt de EV in Nederland consequent populairder dan de brandstofversie, soms zelfs met een 10 tegen 1-verhouding!

BMW begaf zich ooit op uiterst creatieve wijze op het EV-pad met de i3, maar kiest tegenwoordig doorgaans voor een wat behoudender weg. Dat lijkt te werken, want de elektrische modellen van BMW zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Dat geldt des te sterker in Nederland, waar conventionele auto’s nog altijd een flinke bpm-straf krijgen en voor zakelijke rijders om allerlei redenen toch vaak minder aantrekkelijk zijn.

BMW’s met een elektrisch equivalent zijn er inmiddels te over. De X1 kennen we als elektrische iX1, de X3 als iX3, de 4-serie Gran Coupe gaat in elektrische vorm als BMW i4 door het leven, de BMW 7-serie is er als i7 en sinds kort is de BMW 5-serie er ook als i5. Die laatste nemen we in de vergelijking nog even niet mee, omdat de ‘oude’ 5 er nog als Touring is en dus de verkoopcijfers van de benzineversie beïnvloed. Bij de andere vier modellen is de vergelijking wel eerlijk, en blijkt uit verkoopcijfers van Bovag zonder uitzondering de overgrote meerderheid van de kopers voor de elektrische variant te kiezen.

Dit geldt zelfs voor de machtige 7-serie. Tot en met november verlieten in Nederland 166 elektrische BMW i7’s de showroom, tegen 71 anders gemotoriseerde 7-series. Voor iedere 7-serie gaan er dus dik 2,3 i7’s op kenteken. Bij de X3 ligt die verhouding nog iets scherper. De elektrische iX3 is de oudste auto uit het huidige EV-aanbod van BMW, maar leverde nog altijd 1.588 Nederlandse bestellingen op in 2023. Van de reguliere X3 verkocht BMW 673 exemplaren.

De twee resterende modellen, de X1 en de 4-serie Gran Coupé, zijn meteen de twee populairste modellen van BMW in Nederland. Althans: dat geldt voor de elektrische versies. De i4 trok met 2.899 stuks opvallend genoeg net meer kopers dan de iX1, al is het verschil met 30 stuks eigenlijk te verwaarlozen. Voor wie het zich afvraagt: ja, ook de iX1 was al dit hele jaar leverbaar, en ja, ook in de laatste maand was de i4 populairder dan de iX1.

Het grote verschil tussen de twee modelseries komt pas als we de traditioneel aangedreven equivalenten erbij pakken: de 4-serie Gran Coupé trok in 2023 tot nu toe slechts 299 Nederlandse kopers, terwijl de X1 1.278 keer de showroom verliet. Voor iedere reguliere 4-serie Gran Coupe gaan er bijna 10 i4’s op kenteken! De reguliere X1 is mede dankzij de plug-in-aandrijflijnen wel behoorlijk populair, maar evengoed rolt de elektrische iX1 dik twee keer zo vaak een Nederlandse showroom uit.

Mercedes

Pakken we er voor de vergelijking nog even een grote concurrent bij, dan zien we bij Mercedes een vergelijkbaar beeld. De EQA trok met 1043 exemplaren grofweg 2,4x meer kopers dan de reguliere GLA, terwijl de GLB zelfs bijna driemaal zoveel kopers trok als de gelijkwaardige GLB. De EV-strijd is wereldwijd nog lang niet gestreden, maar het hoofdstuk ‘premiumproducten voor de Nederlandse markt’ lijkt allang in het voordeel van de elektrische auto te zijn beslecht.

BMWBenzineElektrisch
4GC/i42992899
X1/iX112782869
X3/iX36731588
7-serie/i771166
MercedesBenzineElektrisch
GLA/EQA4291043
GLB/EQB267794

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (165)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.