'Elektrische auto toch niet verplicht voor zakelijke rijder'
Per 2025 nog niet aan de EV
Zakelijke leaserijders hoeven per 2025 nog niet verplicht over te stappen op een elektrische auto. Dat bericht De Telegraaf. Het kabinetsplan om werknemers met een leaseauto in een EV te zetten is van de baan.
Eén van de plannen van Klimaatminister Rob Jetten (D66) was om per 2025 de zakelijke leaserijder verplicht in een elektrische auto te laten rijden. De Telegraaf begrijpt nu van Haagse bronnen dat dit plan het niet gehaald heeft. De 'EV-verplichting' lijkt daarmee van de baan.
Het plan zou gesneuveld zijn toen uit doorrekeningen van het ministerie van Financiën bleek dat het €4,5 miljard tot €5 miljard in de Nederlandse schatkist zou schelen, onder andere omdat er door deze verplichte overstap minder accijns en btw binnengehaald worden. Dat gat wilde men vervolgens dichten door de bpm op nieuw brandstofauto's stevig te verhogen, maar dat leidde tot weerstand binnen de coalitie.
'Werkgevers, verplicht het niet alsnog'
Brancheorganisatie Bovag vindt dat werkgevers op de hoogte moeten zijn van deze verandering en hun werknemers niet alsnog moeten verplichten om elektrisch te gaan rijden. Die oproep heeft te maken met de subsidieplannen, die alleen voor gebruikte elektrische auto's gaan gelden. Bovag-voorzitter Han ten Broeke verklaart volgens De Telegraaf: "Er wordt door het kabinet slechts €600 miljoen uitgetrokken voor gebruikte auto’s. Dat doet niets voor de nieuwverkoop van elektrische auto’s. Daarom is het ook logisch de normering niet langer verplicht te stellen.”
Ten Broeke zegt dat de Bovag 'zeer teleurgesteld' is in de overgebleven plannen van het kabinet en maakt zich zorgen over de vergroening en verjonging van het Nederlandse wagenpark nu nieuwe elektrische auto's straks niet gestimuleerd worden. De Vereniging Elektrische Rijders sluit zich hierbij aan: "Als we willen dat er zo snel mogelijk betaalbare elektrische auto’s beschikbaar komen, dan was het logisch om de zakelijke elektrische auto te verplichten.”