AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Eigen viercilinder voor Porsche Boxster en Cayman
58
Een Porsche met een viercilinder van een ander merk uit de Volkswagen Groep? Dat gaat ze in Zuffenhausen toch net wat te ver. Vandaar dat het merk een eigen viercilinder instapmotor ontwikkelt.
Dat Porsche in de Cayman en Boxster gaat downsizen, was al bekend. Met de compacte motor wil Porsche de CO2-uitstoot van het gamma terugdringen. De 2.0 TFSI uit de Audi TT(S) leek in verband met het terugdringen van de kosten een logische kandidaat, maar de Porsche-directie zag een blok van een merk met minder blauw bloed niet zitten. Ze hebben in Zuffenhausen hun zin gekregen, want de ingenieurs zijn druk bezig een eigen viercilinder te ontwikkelen.
Wolfgang Durheimer, scheidend hoofd Research & Development, vertelde Autocar in Detroit dat de viercilinder een inhoud van 2,5 liter krijgt. Het maximale vermogen is in de meest potente variant 360 pk. Daardoor zou het blok ook in een 911 toegepast kunnen worden, geeft Durheimer toe. Maar puristen kunnen gerust zijn: "We hebben besloten om het in de 911 bij zescilinders te houden."
Porsche mag dan wat betreft de Cayman en Boxster z'n zin hebben gekregen, het is goed mogelijk dat het merk op motorisch gebied niet onder het juk van de Volkswagen Groep uit kan blijven kruipen. Voor de kleine roadster, die onder de Boxster in het gamma komt, staan zeer waarschijnlijk wel TSI-motoren op de planning. De compacte Porsche deelt sowieso z'n platform met de Volkswagen Bluesport Roadster (foto 3) en een Audi roadster.
Wolfgang Durheimer, scheidend hoofd Research & Development, vertelde Autocar in Detroit dat de viercilinder een inhoud van 2,5 liter krijgt. Het maximale vermogen is in de meest potente variant 360 pk. Daardoor zou het blok ook in een 911 toegepast kunnen worden, geeft Durheimer toe. Maar puristen kunnen gerust zijn: "We hebben besloten om het in de 911 bij zescilinders te houden."
Porsche mag dan wat betreft de Cayman en Boxster z'n zin hebben gekregen, het is goed mogelijk dat het merk op motorisch gebied niet onder het juk van de Volkswagen Groep uit kan blijven kruipen. Voor de kleine roadster, die onder de Boxster in het gamma komt, staan zeer waarschijnlijk wel TSI-motoren op de planning. De compacte Porsche deelt sowieso z'n platform met de Volkswagen Bluesport Roadster (foto 3) en een Audi roadster.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Hoe de Porsche Boxster evolueerde van leuke roadster tot bijna supercar
Praktijkervaring
Praktijkervaring Porsche Boxster 987: ‘De auto heeft echt twee karakters’
Nieuws
Elektrische Porsche Boxster verliest camouflage
Nieuws
Porsche Boxster voor nog geen €10.000 - Liefhebber Gezocht
Op Zoek Naar