Eerste SUV Mazda: Tribute

Eerste SUV Mazda: Tribute
Mazda's eerste Sport Utility Vehicle (SUV), de Tribute, staat te popelen om 't leven van de gevestigde orde zuur te maken.

Hoewel Mazda's eerste Sport Utility Vehicle (SUV), de Tribute, pas in het voorjaar in de showroom staat, konden we vorige week al met de beide versies van het model rijden. In de glooiende heuvels van Piemonte, in de omgeving van Turijn, bewees de SUV dat hij staat te popelen om "t leven van de gevestigde orde zuur te maken.

Mazda deelt de bodemplaat van zijn SUV met "moeder" Ford. Hoewel er al eerder een samenwerking tussen de twee fabrikanten is geweest (probe, 626), is dit de eerste keer dat Japanse en Amerikaanse technici twee jaar achtereen - in Hiroshima - aan een project hebben gewerkt.
De Ford-helft van de tweeling is de Maverick (Escape in de V.S.). De twee modellen hebben elk hun eigen carrosserie en interieur, maar ze gebruiken wel dezelfde Ford-motoren, die door Mazda nog wat zijn verfijnd.
Zo heeft de 3,0-liter Duratec V6 andere koppen en in- en uitlaatspruitstukken gekregen. Hij levert 198 pk en ontwikkelt een maximumkoppel van 265 Nm bij 4650 tpm. De krachtbron is gekoppeld aan een 4-traps automaat. De 16-kleps Zetec-viercilinder heeft een vermogen van 124 pk en een maximumkoppel van 175 Nm bij 4500 tpm, en werkt samen met een handgeschakelde vijfbak.
De Tribute beschikt over een zogenaamde Rotary Blade Coupling (RBC), een koppeling die ervoor zorgt dat het koppel automatisch over voor- en achterwielen wordt verdeeld. Onder normale omstandigheden gaat het grootste deel van de trekkracht naar de voorwielen, maar als er verschil in snelheid optreedt tussen de voor- en achterwielen, wordt er meer koppel naar de achterwielen gestuurd. Met een simpele knop op het dashboard kun je een elektrische bekrachtiging instellen, zodat je bij elke snelheid 4WD hebt in de verhouding 50:50.
De Tribute komt in vier varianten: als 2,0-liter, met 2WD (f 54.995) of 4WD in Exclusive-uitvoering (f 57.495), als 2,0-liter 4WD in de luxueuzere Touring-trim (f 60.995) en als 3,0 V6 4WD Touring met automaat f 81.495. De 2,0-literversies zijn vanaf april beschikbaar en de V6 wordt rond juli verwacht.
Meer nieuws over de uitrusting en de rijkwaliteiten van de Tribute vindt u in AutoWeek 46 van woensdag 8 november.

PRIVATE LEASE Mazda

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.