Gereden: Peugeot 508 SW
Luxe werkpaard
Met de nieuwe 508 geeft Peugeot een duidelijk design-statement af. Vorm lijkt daarbij af en toe voor functie te gaan, zeker achterin. Weten de Fransen met de stationcar-versie van de 508 de functionaliteit weer terug te halen of is de nieuwe SW meer een lifestyle wagon?
Peugeot heeft grote plannen met de nieuwe 508: na de sedan met z’n gewaagde coupé-lijnen hebben de Fransen voor de Chinese markt een verlengde versie gepresenteerd en nu maken we kennis met de 508 als stationwagon. Want hoewel het D-segment waarin de 508 valt, in de schaduw van de SUV’s tegenwoordig geen schim van zichzelf meer is, is het grootste deel van de verkopen daar wel nog altijd die praktische stationcar.
Zadelpijn
De 508 SW is bijna 6 cm lager dan z’n voorganger en 2 cm korter. Dat heeft invloed op datgene waar het bij een stationcar om draait: de inhoud van de bagageruimte. Die is met 30 liter gekrompen en meet nu 530 liter. Da’s nog altijd 5 liter meer dan bijvoorbeeld bij de Ford Mondeo, maar 120 liter minder dan de Volkswagen Passat. Beter wordt het met neergeklapte achterbankleuningen, dan kan er 1.780 liter meegenomen worden: 150 liter meer dan de Mondeo kan hebben en evenveel als de Passat.
Om met een zes centimeter lager dak toch genoeg hoofdruimte over te houden, heeft Peugeot de zittingen van de stoelen en achterbank iets lager gepositioneerd. Voorin resulteert dit in meer dan genoeg ruimte, zelfs met een lengte van twee meter schuur je nog lang niet met je kruin langs de hemelbekleding. Doordat de daklijn bij de stationcar naar achteren hoog blijft doorlopen, is er voor de achterpassagiers vier centimeter meer hoofdruimte dan in de sedan en dat is best fijn; tot een lengte van pak ‘m beet 1,85 m zul je je hoofd niet stoten. Het idee van de lage achterbank lijkt dan ook best aardig. Maar … je scheenbenen worden niet korter en dat betekent dat je bovenbenen onder een hoek komen te staan en niet of nauwelijks op de (vrij korte) zitting van de achterbank rusten. Je zit als het ware in een hurkhouding met slechts ondersteuning onder de billen. Voor een korte rit is dat wellicht niet zo’n probleem, maar op langere trips wordt dat vermoeiend.
Een uitgebreider verslag van onze eerste kennismaking lees je vanaf 28 november in AutoWeek 48. De video die we met deze auto hebben gemaakt, staat al eerder op deze site.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 508 SW Allure 1.6 PHEV 180pk Automaat PDC + 360° CAMERA | ADAPT. CRUISE | 17''LM | DODE HOEK | STANDKACHEL | DAB
- 2023
- 10.898 km

Peugeot 508 SW 1.6 THP Blue Lease Executive
- 2011
- 237.512 km

Peugeot 508 1.6 HYbrid Allure Pack Business | Adaptive cruise | Camera | Carplay | Full LED | Navigatie | Keyless | Half leder | Parkeerhulp | PHEV
- 2022
- 165.413 km