De Renault 4 E-Tech Electric moet een EV voor iedereen zijn

Een EV voor iedereen

155 reacties

Video

In 1961 beloofde Renault met de 4 een auto te hebben bedacht waar iedereen, boeren en burgers, rijk en arm (lees: minder rijk) en man en vrouw, blij van zou worden. Met de Renault 4 E-Tech hopen ze dat kunstje in het elektrische tijdperk te kunnen herhalen.

Highlights Renault 4 E-Tech

  • Voor de zomer in ons land
  • Klaar voor bidirectioneel laden
  • Leuke knipogen naar vroegere 4
  • Veel ADAS-systemen standaard

Renault schudt graag een cocktail van toekomst en verleden. Dat zagen we onlangs met de Renault 5 E-Tech en ze doen het opnieuw met de Renault 4 E-Tech, een EV die nostalgische gevoelens moet opwekken door naar de roemruchte 4 te knipogen, maar belangrijker nog vooral ook het elektrische gamma van het merk naar het belangrijkste segment uit te breiden. We mogen de Renault 4 E-Tech zien als de elektrische Captur, zoals de op de oude 5 gebaseerde 5 E-Tech het EV-alternatief voor de Clio is. En aangezien de Captur in ons land hét warme broodje van Renault is, mogen we de 4 E-Tech zonder overdrijven een heel interessante auto noemen.

Los van het feit dat de klassieke Renault 4 dertig jaar na einde productie nog steeds een model is dat eenieder die ook maar iets met auto’s heeft op het netvlies staat gebrand, zijn er ook heel pragmatische argumenten om die oude naam uit de mottenballen te halen. Renault beoogt er een uiterst praktische en veelzijdige auto mee te maken, die dwars door alle sociale klassen heen liefhebbers moet verleiden. Dat riekt wellicht wat naar gebakken lucht, maar het is in elk geval precies de opdracht die de ingenieurs van Renault destijds meekregen van hun opperhoofd, Pierre Dreyfus. De Franse samenleving veranderde in een rap tempo, het platteland mobiliseerde en vrouwen kropen massaal achter het stuur, dus er moest een auto komen die zowel in de stad als op het land in zijn element was en waar (deugpolitie even wegkijken) zelfs vrouwen gemakkelijk mee uit de hooggehakte voeten konden. En gebakken lucht of niet, het idee van Dreyfus resulteerde in meer dan acht miljoen koopcontracten wereldwijd, de meest verkochte Renault ooit en de op drie na best verkochte auto aller tijden.

Veel retro

In grote lijnen zagen we dit model twee jaar geleden al in het studiemodel 4Ever Trophy. Je kunt stellen dat de Renault 4 E-Tech minder trouw aan zijn klassieke voorbeeld is dan de 5 E-Tech, maar zo heeft Renault het ook bedoeld. Het gaat ditmaal vooral om de praktische aspecten van het origineel die weer tot leven worden gewekt. Dat neemt niet weg dat de nieuwe 4 een leuk pakket knipogen naar de vroegere 4 aan boord heeft. Bijzonder trots is Renault op de grille, die uit één stuk bestaat en voorzien is van verlicht logo en backlight rondom. De verticale achterlichtunits doen met een beetje verbeeldingskracht wat denken aan die van de oude R4 en de profielen op de zijkanten knipogen naar de kunststof beschermstrips van de GTL. Op het dak vinden we het profiel van de oude R4 en een stijlelement dat niet alleen aan het origineel doet denken maar ook een praktisch element daarvan meebrengt, is de heel lage achterklep, die in een erg praktische tildrempel van 61 centimeter resulteert.

Interieur

De kofferruimte van de 4 E-Tech bedraagt bovendien een indrukwekkende 420 liter (ter vergelijking: de Captur heeft 377 liter). Een deel van dat volume komt uit het vak onder de vloer, waar je bijvoorbeeld de laadkabel kwijt kunt. Een slimmigheid is dat de klep in twee delen opent, wat een hoop gedoe bespaart wanneer er al wat (zware) bagage op ligt. Om die handigheid te genieten, moet je bedanken voor het optionele Harman Kardon-hifisysteem, want daarvoor wordt die ruimte opgeofferd voor de versterker en subwoofer. Verder krijg je in de laadruimte handige zaken als elastische lussen en bevestigingshaken.

Op de achterbank is het wat minder riant. Zeker voor een EV houdt de beenruimte niet over. De hoofdruimte heeft Renault wat proberen te redden door de bank laag te plaatsen, maar daardoor, samen met de accu, zit je met opgetrokken benen.

Voorin zit je een stuk beter. Het aantal souvenirs van de oude 4L is nihil, maar daar staat tegenover dat Renault een mooi, stijlvol dashboard heeft ontwikkeld. Afhankelijk van de uitvoering (Evolution, Techo en Iconic) krijg je verschillende, kleurrijke combinaties. De R4 is voorzien van het OpenR Link-infotainmentsysteem en de nieuwe virtuele assistent Reno, die zijn kennis put uit Google en ordent met ChatGPT. Zelfs als je een lekke band hebt, legt Reno uit hoe je die wisselt. Wat in tijden van wegbezuinigde reservewielen dan weer tamelijk overbodig is, maar dat terzijde.

Veiligheid

De Renault 4 E-Tech heeft  een behoorlijk compleet assortiment aan ADAS. Zo kan hij niveau 2 autonoom rijden en beschikt hij zelfs over sensoren die bij het openen van de portieren waarschuwen voor achteropkomend verkeer. Bij obstakels tijdens het achteruitparkeren trekt hij zo nodig zelf aan de handrem. Een interessante knop voor iedereen die gek wordt van al die piepjes is de My Safety Switch. Daarmee maak je een persoonlijke selectie uit de systemen en kun je dus met één druk op een fysieke knop alles wat je moordneigingen bezorgt uitschakelen. Haaks daarop staan Safety Score en Safety Coach, die je rijgedrag (o.a. snelheid, afstand houden, etc.) registreert en na elke rit beoordelen met een puntensysteem.

Actieradius

De Renault 4 E-Tech komt er met twee aandrijflijnen. De Urban Range heeft een 90 kW (120 pk) en 225 Nm sterke motor en een 40 kWh accupakket, waarmee Renault een WLTP-actieradius boven 300 km belooft. Aan de wisselstroom laadt die met 11 kW, bij de snellader piekt hij bij 80 kW.
De Comfort Range levert 110 kW (150 pk) en 245 Nm, in combinatie met een 52 kWh accu, waarmee hij ‘tot’ 400 km WLTP komt. AC laden gaat, net als bij de Urban Range, met 11 kWh, terwijl hij DC met 100 kW een stukje sneller gaat. Elke R4 E-Tech is klaar voor bi-directioneel laden, waarbij je externe apparaten van elektriciteit kunt voorzien en energie terug het net in kunt sturen. Dat gebeurt met 22 kW. De motor is gebaseerd op die van de Scenic en Megane, maar lichter gebouwd. Hij heeft geen permanente magneten, dus heeft geen zeldzame aardmetalen nodig.

Voor de zomer bij ons

Verder wordt de Renault 4 E-Tech in Frankrijk gebouwd en zit driekwart van de toeleveranciers binnen een straal van 300 kilometer van de fabriek in Maubeuge, teneinde de productie zo CO2-arm mogelijk te maken. De prijzen worden pas begin volgend jaar bekend gemaakt, maar reken op een stukje boven die van de R5. De eerste Renaults 4 E-Tech verschijnen nog voor het begin van komende zomer op onze wegen.

Renault 4 E-Tech Electric
Renault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech ElectricRenault 4 E-Tech Electric

PRIVATE LEASE Renault 4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (155)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.