Een Ferrari in het roze bestellen mag niet, maar verder kan bijna alles bij Tailor Made-programma

Ferrari heeft laatste woord

Ferrari Tailor Made

“Een roze auto maken we niet, want dat keurt de design-afdeling niet goed.” Jawel, het Tailor Made-programma van Ferrari maakt bijna alles mogelijk, maar uiteindelijk hebben de Italianen zelf het laatste woord. Enzo Ferrari zou trots zijn.

Zomaar een greep uit de keuzes waar de aspirant-Ferraribezitter, in dit geval van een 296 GTB, voor staat: 29 verschillende lakkleuren, 15 interieurkleuren, 8 verschillende tinten voor de remklauwen en 24 verschillende tapijtsoorten voor de voetenruimte. Het samenstellen van een Ferrari is voor creatieve geesten dan ook een langdurig en slopend proces, waar je gerust een paar dagen voor uit mag trekken. Let wel: dan hebben we het alleen nog maar over de standaardkeuzes, de opties die Ferrari zelf beschikbaar stelt in een configurator die ongetwijfeld meer dromers dan daadwerkelijke klanten trekt. Onder die laatstgenoemde groep zijn er sommigen die zelfs het uitgebreide standaardaanbod niet genoeg vinden. Voor hen is er Ferrari Tailor Made, waarvan we ons het atelier voorstellen als een rokerig achterkamertje waar alleen de meest ingewijden onder de ingewijden mogen komen. Langs de beveiliging, onder begeleiding, via een duister fluwelen gordijn en door drie deuren... Maar dan héb je ook wat.

Meer dan de helft van alle nieuwe Ferrari's heeft een 'speciaal verzoek'

Bij hoge uitzondering krijgen we van Kroymans in Hilversum echter een kijkje achter dat gordijn, waar het gelukkig een stuk minder rokerig en mysterieus blijkt te zijn dan onze op hol geslagen fantasie ons voorschotelde. Toch is Ferrari Tailor Made wel degelijk voor de echte fijnproever, de vaak al heel ervaren Ferrari-koper die bijna alles al gezien heeft en nu eens iets écht unieks wil. Voordat je in die positie verkeert, is er waarschijnlijk al heel wat gebeurd. Ook buiten dit exclusieve genootschap luistert Ferrari namelijk al goed naar klantenwensen, en het gaat daar waar mogelijk in mee. U wilt dat gele stikseltje wel in de stoel, maar anders dan het aanbod u voorschotelt níet op het dashboard? Dat kan en heet dan een ‘Special Request’. Daarmee ontstaat ook een unieke Ferrari en dat gebeurt nog verrassend vaak: meer dan de helft van de nieuwe Ferrari’s wordt inmiddels afgeleverd met zo’n ‘speciaal verzoekje’. Ferrari Tailor Made gaat echter verder. Veel verder.

Drie tot vier uur op de Tailor Made-afdeling

“We vliegen van Amsterdam naar Bologna, pakken daar een hotel, arriveren de volgende dag om een uur of tien bij de fabriek en brengen dan gerust drie tot vier uur door op de speciale Tailor Made-afdeling”, vertelt Sander van der Bey, General Manager bij Kroymans. Jawel: Tailor Made-klanten gaan niet in Hilversum, maar direct bij de bron hun wensen bespreken. Dat gebeurt overigens vaker, maar bij Tailor Made eigenlijk altijd. Daarmee is de toon gezet, want zo’n speciaal Ferrari-reisje is natuurlijk zelfs voor de meest verwende klant een bijzondere ervaring. Van der Bey gaat verder: “Het verschil tussen een Special Request en Tailor Made zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Een speciale kleur kan al snel, maar als je echt je eigen materialen wilt, kom je terecht bij Tailor Made.”

Stoelen van spijkerstof, carbon met andere structuur

Waar we dan aan moeten denken? Zeg het maar: stoelen van spijkerstof, carbon met een net even grovere structuur dan anders, een grote witte stip met je geluksgetal op de deur of een unieke reeks accessoires: alles kan. Of eigenlijk, bijna alles. Ferrari’s designafdeling moet het namelijk wel eens zijn met de gemaakte keuzes, hoeveel geld er ook voor wordt betaald. Bij de gesprekken daar in Italië wordt dan ook niet alleen een wensenlijstje opgesteld, maar in overleg met Ferrari wordt ook bepaald wat de juiste strategie is om tot het gewenste resultaat te komen. De mensen van Tailor Made sturen waar nodig bij of komen met waardevolle suggesties om datgene wat de klant voor ogen heeft op een mooie manier werkelijkheid te laten worden. Behalve visuele aspecten spelen ook meer praktische zaken daarbij een rol.

Tailor Made-Ferrari gemiddeld zo'n 40 procent duurder

Van der Bey: “Een wens moet ook haalbaar zijn, het materiaal moet geschikt zijn voor de gekozen toepassing en iets als een lakkleur moet worden getest om ervoor te zorgen dat het tegen langdurig zonlicht kan en niet verkleurt.” Ferrari maakt zich niet zomaar zorgen over de verre toekomst, want: “Ook een op maat gemaakt onderdeel moet in het geval van schade kunnen worden geleverd.” Het is dus belangrijk dat de fabriek alles goed in kaart brengt en die gegevens ook bewaart, voor het geval er in de toekomst nog een extra ‘Special Request’ voor de auto in kwestie opdoemt. Geen wonder dus, dat een Tailor Made Ferrari gemiddeld zo’n 40 procent duurder is dan een regulier exemplaar.

Tailor Made kan ook ingetogen zijn

Dat alles kan, wil natuurlijk niet zeggen dat alles moet. Tailor Made levert dus zeker niet alleen maar uitzinnige creaties in schreeuwende kleuren op, hoewel die weg zeker niet onbewandeld blijft. In de voor de gelegenheid voor Tailor Made Ferrari’s volgezette Kroymans-showroom komen we echter ook een keurige, zilvergrijze 812 tegen die zo ingetogen is dat het bijna saai wordt. Het interieur van deze uiterst smaakvolle auto blijkt echter bekleed met een prachtig, doorleefd ogend leer dat in smalle banen kruiselings door elkaar gevlochten is. Achterin vinden we een unieke en uiteraard bijpassende tassenset van hetzelfde materiaal. Je raadt het al: ook van die tassenset is er slechts één in de hele wereld.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.