Duizenden Belgische diesels zonder roetfilter

Auto's structureel goedgekeurd ondanks ontbreken filter

Uitlaat (foto ANP)
Hoewel het roetfilter illegaal is verwijderd, zouden duizenden Belgen na een periodieke keuring gewoon de weg weer op mogen. Onaanvaardbaar, aldus de politiek.

Tienduizenden dieselauto's in België komen jaarlijks door de autokeuring terwijl het roetfilter illegaal is verwijderd. De meetmethoden zijn verouderd; ook autokeurders erkennen dat ze minstens tien jaar achterlopen. Veel garages adverteren er zelfs mee, blijkt maandag uit onderzoek van de publieke omroep VRT.

Een defect roetfilter kan motorproblemen veroorzaken. De vervangingskosten lopen op tot 2000 euro, maar verwijdering kan al voor 450 euro. Zonder filter is de uitstoot ruim 90 procent hoger. Het gevolg is dat fijnstof en roet de omgeving vergiftigen.

"Onaanvaardbaar en zeer onthutsend", reageert Europarlementariër Kathleen Van Brempt, voorzitter van de 'Dieselgate'-commissie van het parlement. Volgens haar tonen de bevindingen aan dat de Europese wetgeving om luchtverontreiniging tegen te gaan nauwelijks impact heeft.

Zij heeft vorig jaar aan de Europese Commissie gerapporteerd over aanwijzingen dat roetfilters in Europa systematisch worden verwijderd. "Zonder duidelijk toezicht, controle en handhaving blijft de Europese wetgeving niet meer dan een papieren tijger."

Van Brempt wijst erop dat de Nederlandse instantie TNO een methode heeft ontwikkeld om vervuilende stoffen goedkoop en snel op te sporen via lasertechnologie die fijne stofdeeltjes meet. Zij vindt dat autokeuringscentra dergelijke tests moeten gebruiken en roept de Vlaamse minister Ben Weyts (Mobiliteit) op hier versneld werk van te maken. "Ondertussen moeten we op Europees niveau de druk blijven opvoeren om ervoor te zorgen dat wetgeving effectief kan worden afgedwongen."

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.