Duitsland voorkomt Europese CO2-norm van 2020
Ongetwijfeld blije gezichten aan de top van de Duitse auto-industrie. Vandaag hebben de Europese ministers van milieu ingestemd om het aanvankelijke plan, om de gemiddelde uitstoot van auto's in 2020 terug te dringen naar 95 g/km, van tafel te vegen. Dat blijkt uit berichtgeving van Autonews.
De Duitse regering is de laatste maanden behoorlijk aan het lobbyen geslagen om het aanvankelijke voornemen terug te draaien. Duitse autofabrikanten als Mercedes, BMW en Audi hebben meer grotere modellen in het gamma dan producenten als Peugeot of Citroën. Zij zouden door de nieuwe eisen onevenredig hard worden getroffen omdat zulke modellen absoluut gezien meer CO2 de atmosfeer in blazen.
Als het aan Duitsland ligt, worden de nieuwe eisen stapsgewijs en pas later volledig ingevoerd moet worden. In 2024 zou de 95-gram-norm volledig in werking moeten treden, in 2020 zou 'slechts' 80 procent van de nieuw geproduceerde auto's aan die grens moeten voldoen. Een definitief nieuw besluit moet nog worden genomen.