AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Duitsland: geen tien procent ethanol
De Duitse minister Sigmar Gabriel heeft zich tegen een verhoging van het biobrandstofgehalte in benzine naar maximaal tien procent uitgesproken. Hierdoor blijft het huidige maximum aan biobrandstof gehandhaafd op vijf procent.
Hiermee komt voorlopig een einde aan een lange soap. Gabriel licht zijn besluit als volgt toe: "De milieupolitiek mag niet tot gevolg hebben dat miljoenen automobilisten tot het tanken van het duurdere Super-Plus worden gedwongen."
Daarnaast zouden veel motoren schade oplopen bij het tanken van benzine met een te hoog biobrandstof-gehalte. Volgens het Verband der Automobilindustrie (VDA) zouden in Duitsland 189.000 auto's rondrijden met dit probleem, volgens het Verband der Internationalen Kraftfahrzeughersteller (VDIK) ligt dit aantal veel hoger, namelijk op 3,3 miljoen.
De minister zegt dat dit niet betekent dat de CO2-eisen voor de fabrikanten nu worden versoepeld: "De fabrikanten moeten andere manieren vinden om de doelstelling van 120 gram CO2 per kilometer te bereiken."
Daarnaast zouden veel motoren schade oplopen bij het tanken van benzine met een te hoog biobrandstof-gehalte. Volgens het Verband der Automobilindustrie (VDA) zouden in Duitsland 189.000 auto's rondrijden met dit probleem, volgens het Verband der Internationalen Kraftfahrzeughersteller (VDIK) ligt dit aantal veel hoger, namelijk op 3,3 miljoen.
De minister zegt dat dit niet betekent dat de CO2-eisen voor de fabrikanten nu worden versoepeld: "De fabrikanten moeten andere manieren vinden om de doelstelling van 120 gram CO2 per kilometer te bereiken."
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest
Test: KGM Torres Hybrid - Onbekende hybride in speelveld vol bekende concurrenten voelt aan als EV
Vergelijkende test
Deze vijfdeurs hatchbacks zorgden voor een revolutie in de middenklasse - Renault 16 vs. Austin Maxi
Nieuws
De nieuwe BMW iX3 doet ‘een Mercedesje’ met zijn dak – Back to Basics
Achtergrond
'Dit is de Volvo S4!', het stond zelfs echt op de auto
Op Zoek Naar