Duitse subsidie voor geëlektrificeerde auto's met 50 procent omhoog

Ook plug-ins

Volkswagen ID.3 productie Angela Merkel

In Duitsland gaat de subsidie op plug-in hybride's en volledig elektrische voertuigen met 50 procent omhoog, zo heeft bondskanselier Angela Merkel afgesproken met de Duitse auto-industrie. Op die manier moeten er in 2030 minimaal tien miljoen stekkerauto's op de Duitse wegen zijn.

Met de maatregelen loopt de subsidie op volledig elektrische auto's met een prijs tot maximaal € 40.000 op naar € 6.000. Voor plug-in hybride voertuigen in die prijsklasse stijgt de subsidie naar € 4.500.

De aankondiging van de hogere subsidies valt samen met de start van de productie van de volledig elektrische Volkswagen ID.3, die voor minder dan €40.000 in Duitsland op de markt komt. Later volgend jaar volgt een uitvoering van zo'n € 30.000. Voor duurdere elektrische voertuigen is het subsidiebedrag voortaan € 5.000, terwijl die voor kostbaardere plug-in hybride auto's oploopt naar € 4.000.

De Duitse autofabrikanten Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen hebben de afgelopen maanden tientallen nieuwe stekkerauto’s aangekondigd, het gros ervan in het hogere marktsegment. Stekkerauto’s hebben een aandeel van 2 procent in de verkoop in Duitsland.

De regering-Merkel trekt daarnaast € 3,5 miljard uit voor uitbreiding van de laadinfrastructuur in het land. Duitsland heeft ongeveer 21.000 laadpunten, terwijl er in Nederland al ruim 46.000 staan. Dat aantal moet bij onze oosterburen stijgen naar een miljoen laadpunten in 2030.

De auto-industrie gaat daar ook aan bijdragen. Zo plaatst Volkswagen de komende vijf jaar 4.000 laadpalen bij zijn autofabrieken.

Lezersreacties (87)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.