'Duitse auto-industrie weer wat optimistischer gestemd'
Uitdagende tijden
Na de corona-lockdowns kwam het chiptekort en daaroverheen nu ook nog eens de energiecrisis. Het gaat onder meer de Duitse auto-industrie niet in de koude kleren zitten. Nu lijkt er echter toch weer iets meer optimisme te zijn dan vorige maand.
Terwijl de autoproductie in Duitsland (en elders natuurlijk ook) nog steeds door de gevolgen van het wereldwijde chiptekort wordt geraakt, komt de energiecrisis daar nog eens overheen. Het zijn uitdagende tijden voor autofabrikanten, zeker nu er ook nog eens volop moet worden ontwikkeld op elektrisch gebied en om verbrandingsmotoren klaar te krijgen voor Euro 7. Ga er maar aan staan. De omstandigheden van de grote Duitse autofabrikanten en hun toeleveranciers zijn afgelopen maand echter toch enigszins verbeterd. Dat meldt het Duitse economisch onderzoeksinstituut Ifo.
De Ifo-index, die het vertrouwen van de bedrijven in de belangrijke autosector meet, kwam in november uit op min 2,2, tegen een min van 4,3 in de voorgaande maand. Ook zijn de autobedrijven een stuk minder negatief geworden over de verwachtingen voor de komende maanden. De graadmeter die het toekomstige vertrouwen meet, verbeterde van min 35,3 in oktober tot min 13,3 in november. Volgens Ifo-onderzoeker Oliver Falck komt dat doordat het risico op een gastekort in de winter en daarmee een diepe recessie in de grootste economie van de eurozone is afgenomen. Dat geeft de autosector meer vertrouwen. De autofabrikanten zijn volgens Falck dan ook van plan om de productie op te voeren.