Duitse ADAC test mobiele oplader stilgevallen EV’s
ANWB doet dit al een jaar lang
Om stilgevallen bestuurders van volledig elektrische auto’s weer een stukje op de rit te krijgen, is de Duitse ADAC bezig met een test in de regio van Hamburg.
Daar sta je dan op de vluchtstrook met je elektrische auto waar geen procent batterijlading meer in zit. Om pechvogels te helpen, is de Duitse pechhulp ADAC bezig met een speciale test. Rond Duisburg en Hamburg rijdt namelijk een elektrische Hyundai Ioniq rond met een kofferbakvullende batterij. Het project werkt volgens het zogenoemde V2V-principe: van voertuig naar voertuig. Door gebruik te maken van een CCS-stekker die we ook bij een supercharger vinden, kunnen stilgevallen EV’s binnen een kwartier weer verder. Met 25 kilometer opgeladen bereik moet het vinden van een volwaardig oplaadstation vaak haalbaar zijn.
De dienst is overigens niet enkel voor ADAC-leden, want het project is opgepakt in samenwerking met de fabrikanten. Om ervoor te zorgen dat ADAC’s eigen Ioniq niet stilvalt door het opladen van de stilgevallen pechauto, zorgt een speciaal systeem ervoor dat het laadhulpproces stilvalt zodra de batterijlading van de Hyundai bij 30 procent komt.
Bij de ANWB rijdt al sinds het voorjaar van 2018 een dergelijke auto met mobiele charger rond in de regio Amsterdam. Dit is een reguliere wegenwacht, maar die wordt specifiek ingezet bij stilgevallen EV’s. Exacte aantallen van met een lege accu gestrande elektrische auto’s had de ANWB niet bij de hand. Tesla-rijders maken overigens geen gebruik van deze dienst, want daarvoor heeft het merk zelf zijn hulptroepen.