Driemaal onder het mes: Tata Tiago, Tigor en Nexon

Tata Tiago,Tigor en Nexon 2020

Het Indiase Tata laat in één vloeiende beweging niet één, niet twee, maar drie gefacelifte modellen zien. Tijdens de Auto Expo, die in februari in New Dalhi zijn deuren opent, worden de bijgewerkte Tiago, Tigor en Nexon gepresenteerd.

Tata Motors trok eind vorig jaar het digitale doek van de Nexon EV, een volledig elektrische variant van de Nexon die het in 2016 op de markt bracht. Die Nexon EV kreeg niet alleen een volledig elektrische aandrijflijn, maar ook een koets die op een aantal onderdelen duidelijk verschilde met die van de reguliere Nexon. Dat deed vermoeden dat ook de reguliere Nexon in ieder geval op optisch vlak bijgewerkt zou worden.  Nu is het dan zover. De gemoderniseerde Nexon beleeft straks tijdens de Auto Expo in New Delhi zijn publieksdebuut.

Tata laat alvast een afbeelding van die aangescherpte Nexon zien. De cross-over krijgt onder meer andere koplampen, een aangepaste grille en een nieuwe bumper. De Nexon EV gaf in zekere zin al prijs hoe het herziene achterste van de 4 meter lange hoogpotige eruit komt te zien. Verwacht in ieder geval gewijzigde achterlichten én een nieuwe bumper. Op motorenvlak verandert er in beginsel weinig en dus is ook de vernieuwde Nexon straks leverbaar met een 110 pk 1.2 benzinemotor en met een 1.5 diesel die evenveel vermogen levert. Wel zijn de motoren schoner dan voorheen en voldoen ze nu aan de meest recente BS-VI emissienorm (Bharat Stage Emission Standard), een emissiestandaard waarin overigens géén CO2-waarden zijn opgenomen.

Tiago en Tigor

Ook de 3,75 meter korte Tiago en de 4 meter 'lange' Tigor ontkomen tijdens de Auto Expo in New Delhi niet aan een kleine opfrisbeurt, zo blijkt uit de eerste afbeelding die Tata van het tweetal laat zien. Zowel de Tiago als de Tigor, waarbij de laatste in feite de sedanversie is van de eerste, krijgt iets plattere koplampen waarin de aan de onderzijde van de grille gemonteerde chroomstrip optisch door lijkt te lopen. De grille is aangepast en ook de voorbumper krijgt een andere indeling. Hoe de achterzijde en het interieur opdroogt, is aan de hand van het beeldmateriaal dat Tata nu deelt nog niets te zeggen. Omdat de Tigor iets duurder is dan de Tiago profiteert die sedan onder meer van led-dagrijverlichting in zijn voorbumper.

De twee Tata's waren voorheen leverbaar met een 85 pk en 112 Nm sterke 1.2 benzinemotor en met een 70 pk 1.0 driecilinder diesel. Die zelfontbrander wordt na de bijpuntsessie van de motorenlijst gehaald. Het benzineblok dat overblijft, wordt net als de 1.2 van de Nexon een beetje schoner gemaakt. Schakelen kan met een handgeschakelde vijfbak, maar er staat ook een vijftraps automaat op de optielijst.

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.