Drie ruime gebruikte stationwagons: ideaal voor de komende vakantie

Een station met een stout randje

occasions stationwagons

De zon roept ons naar buiten: het is bijna zomervakantie! Hoog tijd om weer eens drie stationwagons te portretteren. Een exemplaar uit het D-segment is wat ons betreft ideaal: genoeg ruimte, comfort en motorische kracht, maar (nog) zonder de kans op fikse exploitatiekosten - mits je de juiste keuze maakt.      

 

Nu hebben we in Op Zoek Naar al regelmatig aandacht besteed aan dit soort pakezels (met uiteenlopende prijskaartjes), zodat we het ditmaal zoeken in de verdwenen modellen - auto’s die niet meer echt op de radar van de consument liggen en daarom veelal gunstig te verkrijgen zijn. Met 6 tot 7 mille gaan we vakantieshoppen.

occasions stationwagons

Opel Vectra Wagon 1.8-16V Executive - 2009 - 141.712 kilometer - €5.945

Met de Insignia wilde Opel in 2008 de premiumkant opgaan. De nieuweling bleek een ‘dikke’ auto te zijn die de te vervangen Vectra letterlijk in de schaduw zette. Een jaartje later maakte de Vectra Wagon plaats voor de ambitieus getitelde Insignia Sports Tourer, waarna eerstgenoemde opvallend snel uit het straatbeeld leek te zijn verdwenen. Met deze Opel Vectra hebben we een overlever gevonden die op het eerste gezicht nog best aan de prijs lijkt, maar met ruim 140.000 kilometer ook nog lang niet aan het eind van zijn Latijn is. Bovendien is deze uitzwaaiversie lekker luxe uitgerust: leren bekleding, climate- en cruisecontrol, verwarmbare voorstoelen, elektrische achterklep, licht-, regen- en parkeersensoren, navigatiesysteem en privacy glass achter zijn present waardoor het ‘no nonsense’-karakter van deze Duitser positief wordt ontkracht. Een van de twee ex-eigenaren van de 25-HNG-8 heeft een trekhaak laten monteren - er mag 1.300 kilo geremd aan de haak. Wat meer indruk maakt, is de enorme bagageruimte: tot liefst 1.850 liter kan erin! Ja, de laatste generatie Vectra is een knaap van een kar, waarin vijf volwassen zonder problemen kunnen plaatsnemen. Het meubilair geeft niet al te veel steun, maar is wel comfortabel. Bovendien is de verstelbaarheid van de voorstoelen goed (met verstelbare lendensteunen) en ook het stuur is over grote hoogte en diepte te verstellen. Dat stuur laat zich licht, maar met gevoel bedienen. Het onderstel heeft een prettige, comfortabele afstemming, waarbij opvalt dat vooral de achterkant wat soft is geveerd. Bij volle belading zou dat best steviger mogen zijn.

occasions stationwagons

 

Begin vorig jaar hadden we in Klokje Rond een Vectra Wagon met een iets zwakkere 1.8 (122 pk) uit 2005 te gast die meer dan een half miljoen kilometers had gereden. Zover is deze occasion nog niet, dus een lang en qua onderhoud niet te kostbaar leven lijken haalbaar. Des te jammer dat over garantie gezwegen wordt.  

Signalement

Merk Opel
Type Vectra Wagon 1.8-16V Executive
Bouwjaar januari 2009
Kilometerstand 141.712
Vraagprijs €5.945
Waar te koop? Autoborg Stellingwerf, Wolvega

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.796 cc 
Max. vermogen 103 kW/140 pk bij 6.300 tpm
Max. koppel 175 Nm bij 3.800 tpm
Leeggewicht 1.370 kilo
Bagageruimte 530 l/1.850 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 : 13,0 (NEDC)
0-100 km/h 11,2 s 
Topsnelheid 209 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

occasions stationwagons

Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Expression - 2008 - 101.405 kilometer - €5.944

Met de eerste generatie Renault Laguna was weinig mis, de tweede was aanvankelijk een ramp. De - goede - derde kon het tij niet keren, zodat diens opvolger Talisman ging heten. De naam ‘Laguna’ was te veel besmet, maar dat let ons niet voor zo’n derde generatie te gaan. In het midden van het land staat deze Renault Laguna: een jaartje ouder dan de Vectra, maar de twee ex-eigenaren hebben er amper een ton mee afgelegd (NAP-oordeel: correct). Jammer dat de aanbiedende partij hier eveneens geen woord aan garantie vuilmaakt.  

Daar waar de Vectra vooral rechttoe, rechtaan oogt met als resultaat een enorme kofferruimte, doet de Laguna Estate net wat frivoler aan, met als gevolg een kofferruimte die bij neergeklapte achterbank een stuk minder volumineus is. Staat de bank rechtop, dan is er weinig verschil. Voorin kijk je op een kwalitatief en ergonomisch hoogwaardig dashboard. Het meubilair is uitstekend en voor- en achterin is voldoende ruimte omhanden, maar achterin biedt de Vectra net wat meer.

occasions stationwagons

Getoond model is instapper Expression. Leren bekleding ontbreekt, maar zaken als een navigatiesysteem en xenonverlichting heeft de 40-ZN-DS wel aan boord. Ook prettig is de zesbak. Die zorgt op de snelweg voor minder motorgeluid en -slijtage en een geringere brandstofdorst. Eveneens handig is het Easy Flex-systeem waarmee je met een druk op de knop de achterbak neerklapt.            

Het is aangenaam rijden met de Laguna III. De besturing voelt niet kunstmatig aan. Hij biedt behoorlijk wat gevoel en precisie, maar de dynamiek van bijvoorbeeld de Ford Mondeo en Mazda 6 ontbreekt. Wie daar niet om maalt, heeft aan deze occasion een fijne metgezel. Comfortabel, zonder week te zijn. De ongeblazen tweeliter van 140 pk doet het daarbij prima. Je moet hem wel een beetje op toeren houden, maar dat is met de soepel schakelende zesbak met zijn korte schakelwegen geen probleem. 

occasions stationwagons

Signalement

Merk Renault
Type Laguna Estate 2.0 16V 140 Expression
Bouwjaar april 2008
Kilometerstand 101.405
Vraagprijs €5.944
Waar te koop? Grootauto-Van Es B.V., Soesterberg

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.997 cc 
Max. vermogen 103 kW/140 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 195 Nm bij 3.750 tpm
Leeggewicht 1.365 kilo
Bagageruimte 508 l/1.593 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,5 (NEDC)
0-100 km/h 9,3 s 
Topsnelheid 205 km/h

occasions stationwagons

MG ZT-T 180 - 2003 - 128.426 kilometer - €6.945 

Wie prijs stelt op meer allure en bereid is in vele opzichten daarvoor te betalen, staat in Terneuzen deze stijlvol rode MG ZT-T klaar. De ZT-T was het sportieve broertje van de Rover 75 Tourer die onderhuids ondanks zijn voorwielaandrijving veel BMW-componenten had onder de kap. Dat maakt de auto eerder een E-segmenter, maar omdat de Brit korter is dan de Vectra, nemen we hem toch mee. Bovendien: waar zie je dit model nog? Een uitgebreid afleveringspakket inclusief een jaar garantie kost €595 extra en dan heb je een zeldzame occasion die het duurst en het oudst is, maar met zijn kilometerstand het midden houdt tussen de andere twee. De aanbieder heeft hemel- en portierbekledingen door een specialist opnieuw laten stofferen en het moet gezegd: de auto ziet er strak uit, zowel vanbinnen als vanbuiten. Onder de kap een V6 van 2,5-liter die - standaard - aan een automaat gekoppeld zit. Dat lijkt hem eerder comfortabel dan sportief te maken, maar toch sneuvelde het houtwerk binnenin en werden kuipstoelen geplaatst. De afwerking is goed, net als de gebruikte kunststoffen voor bijvoorbeeld portiergrepen, dashboard en middenconsole. Aan de buitenzijde vallen vooral de gaasgrille en fraaie velgen op, terwijl de dubbele uitlaat een mooie symfonie van het sextet ten gehore laat brengen. En dan het rijden: Rover monteerde hardere rubbers (en dat merk je!) en verstevigde de wielophanging. Een heerlijk directe besturing doet de rest: deze MG is een feest om te rijden. Geen bocht is te scherp, geen snelheid lijkt te hoog. De ZT klauwt zich in het asfalt vast. Echt een auto die je om emotionele redenen koopt, want qua binnen- en bagageruimte biedt -ie het minst, terwijl de stand der veiligheidstechniek in de afgelopen twee decennia evenmin is blijven stilstaan. Voor de liefhebber!  

occasions stationwagons

Signalement

Merk MG
Type ZT-T 180
Bouwjaar september 2003 
Kilometerstand 128.426
Vraagprijs €6.945
Waar te koop? Vakgarage Rida B.V., Terneuzen

occasions stationwagons

Technische gegevens

Motor V6, 2.497 cc 
Max. vermogen 130 kW/177 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel 240 Nm bij 4.000 tpm
Leeggewicht 1.525 kilo
Bagageruimte 400 l/1.222 l
Max. aanhanger geremd 1.600 kilo
Gem. verbruik 1 : 9,0 (NEDC)
0-100 km/h 10,2 s 
Topsnelheid 206 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Met welke stationwagon zou jij graag op vakantie gaan? 

Van dit trio lijkt de Opel Vectra Wagon het meest nuchter: gewoon een lel van een auto voor je geld die uiterlijk weinig frivools tentoonspreidt, maar binnen het meest luxueus is. Iets levenslustiger van aanblik is de Renault Laguna Estate die bovendien amper een ton heeft gelopen, maar net wat minder ruimte en uitrusting biedt. En dan de MG ZT-T. Een verhaal apart: zeldzaam, fraai, sportief en voorzien van een V6. Maar ook dorstig, op leeftijd en weinig comfort en bagageruimte biedend. Echt een auto die je met je hart koopt. Wat zou jouw keuze zijn?  

    Lezersreacties (23)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.