AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Drako Dragon: elektrische SUV met 2.000 pk

Marinerend in superlatieven

Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon

Ambitieuze nieuwkomers hopen door superlatieven de wereld in te slingeren de aandacht van autoland naar zich toe te trekken. Drako Motors is zo'n nieuwe speler die zijn neus ophaalt voor 1.000 pk of minder en stelt de Dragon voor. De Drako Dragon is een elektrische SUV met vier 2.000 pk en vleugeldeuren. Jawel.

Het blauwe gevaarte op deze foto's is de Drako Dragon, de eerste eigen auto van de kleine Amerikaanse fabrikant Drako Motors. Je kent ze wellicht nog van de Drako GTE, een grondig vertimmerde Karma Revero met een 1.127 pk sterke aandrijflijn. De Drako Dragon is de eerste zelf ontwikkelde auto van de fabrikant en daarmee gaat het voor nog absurdere hoevelheden elektro-pk's.

De Drako Dragon heeft namelijk vier elektromotoren die samen 2.000 pk naar de wielen stampen. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 97 km/h (60 mph) duurt slechts 1,9 seconden. Zijn topsnelheid: 322 km/h. Drako omschrijft de Dragon dan ook op weinig subtiele wijze. De rond een  koolstofvezel-basis gebouwde Dragon is 'de snelste en sterkste hyperluxe SUV ter wereld'. De Dragon biedt plaats aan vijf inzittenden en moet vooral comfortabel en luxueus zijn. Aan elke kant van de carrosserie heeft de Dragon een enorme vleugeldeur. Een conventionele B-stijl ontbreekt, en dat maakt de instap makkelijk. Opvallend is verder de opening die je achter de zijruiten aantreft. Die zit daar volgens Drako niet enkel voor de show, maar dient ook een aerodynamisch doel. De  5,05 meter lange Dragon zou een actieradius van maar liefst 675 kilometer hebben. Bepaald niet verkeerd voor een ruim 2.250 kilo wegende elektrische SUV.

Drako Dragon

Drako Dragon

In het uitgebreid met leer afgewerkte interieur vinden we een digitaal instrumentarium, met een enorm horizontaal georiënteerd infotainmentscherm. Displays in de hoofdsteunen van de voorstoelen zorgen ervoor dat je je ook achterin kunt vermaken. Knoppen vind je nauwelijks. Net als bijvoorbeeld een Tesla Model 3 heeft de Drako Dragon op het stuurwiel twee indrukbare draaiwieltjes die je zelf functies kunt toewijzen.

Drako Dragon

Drako Dragon

Je voelt hem al aankomen: goedkoop is de Drako Dragon niet. Hij heeft een vanafprijs van omgerekend ruim €280.000 en is na het doen van een aanbetaling van zo'n €500 te reserveren. Ook heeft Drako een speciale First Edition in het vat zitten waarvan het 99 stuks wil produceren. Wil je die reserveren? Reken dan op een aanbetaling van een kleine 5 mille.

Lezersreacties (27)

Reageren