AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Doorbraak lithium-ion-accu's'
Het Duitse Evonik zegt vergevorderd te zijn met de ontwikkeling van een nano-membraan dat de plaatsing van lithium-ion-accu's in productieauto's mogelijk moet maken.
Het nano-membraan zou een absolute doorbraak betekenen op het gebied van elektrische auto's. De komst van dit type auto stagneert omdat de lithium-ion-batterijen oververhit raken in de tot nu toe ontwikkelde auto's en daarom niet geschikt zijn voor massaproductie.
De huidige lithium-ion-accu's gebruiken een kunststof folie dat al bij 140 graden Celcius smelt. Omdat in een elektrische auto een grote hoeveelheid energie wordt opgeslagen, is deze waarde onacceptabel laag, aldus Evonik-onderzoeker Gerhard Hörpel. Evonik heeft piepkleine keramische deeltjes aan het folie toegevoegd, waardoor het folie standhoudt tot temperaturen van 500 graden Celsius. Het Duitse bedrijf heeft 25 patenten aangevraagd voor de technologie.
Volgens Hörpel stijgt de actieradius van elektrische auto's met de nieuwe technologie naar 250 à 300 kilometer. Evonik voorziet dat de markt voor accu's fors gaat groeien. Nu bedraagt de omzet nog 1,4 miljard euro, in 2015 is dit bedrag gestegen tot 4 miljard euro, aldus analisten.
De huidige lithium-ion-accu's gebruiken een kunststof folie dat al bij 140 graden Celcius smelt. Omdat in een elektrische auto een grote hoeveelheid energie wordt opgeslagen, is deze waarde onacceptabel laag, aldus Evonik-onderzoeker Gerhard Hörpel. Evonik heeft piepkleine keramische deeltjes aan het folie toegevoegd, waardoor het folie standhoudt tot temperaturen van 500 graden Celsius. Het Duitse bedrijf heeft 25 patenten aangevraagd voor de technologie.
Volgens Hörpel stijgt de actieradius van elektrische auto's met de nieuwe technologie naar 250 à 300 kilometer. Evonik voorziet dat de markt voor accu's fors gaat groeien. Nu bedraagt de omzet nog 1,4 miljard euro, in 2015 is dit bedrag gestegen tot 4 miljard euro, aldus analisten.
Plaats een reactie
Lees ook
Mijn eerste auto

Nu zijn ze duurder maar Wiborg kon nog voor relatief weinig een Mazda MX-5 als eerste auto kopen
Vergelijkende test

De ooit zo normale Opel Ascona en Ford Taunus zijn 50 jaar later net zo speciaal als Manta en Capri
Proefrit

Saab 9000 CS 2.3 LPT (1997) - We krijgen spontaan zin in een ritje naar Trollhättan
Vergelijkende test

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer
Reportage
