Doet de EU straks koolstofvezel in, op en aan auto's in de ban?
Voorstel op tafel
Een lipje hier, een randje daar: koolstofvezel wordt vooral in de hogere regionen van autoland veelvuldig toegepast. Straks is het mogelijk over en uit voor de toepassing van het lichtgewicht goedje. Althans, als het aan de EU ligt.
Koolstofvezel - of carbonfiber - wordt in autoland veelvuldig toegepast. Uiterst sportieve exoten zijn geregeld gebouwd rond een uit het lichtgewicht materiaal opgetrokken monocoque, merken als Porsche, Ferrari en Lamborghini passen het goedje veelvuldig toe voor plaatwerk- en spoilerdelen, tuners als Mansory bouwen er complete bodykits uit op en zelfs op hot hatches kom je geregeld stripjes, latjes en schijfjes koolstofvezel tegen. Brussel dreigt koolstofvezel nu op het lijstje van schadelijke stoffen te plaatsen.
Medio maart zijn er diverse wijzigingen voorgesteld voor het End-of-Life Vehicles (ELV)-reglementen en -voorschriften. Daarin staat een heleboel, waaronder regels over de in auto's toegestane materialen. Materialen als lood, kwik en cadmium staan op de lijst met door de EU als schadelijk aangemerkte materialen. Nu ligt het voorstel op tafel om daar ook koolstofvezel aan toe te voegen. Als dat daadwerkelijk gebeurt, wordt er een limiet gesteld op de toegestane hoeveelheid van het lichtgewicht materiaal in auto's. Bij het verwerken van koolstofvezel zouden vezels ervan in de lucht kunnen komen, met potentieel gezondheidsrisico tot gevolg.