Doek valt voor Europese Honda Accord
In oktober leek het er al op dat de toekomst voor de Europese Honda Accord er weinig rooskleurig uitzag, maar nu heeft Leon Brannan - hoofd van de Britse tak van Honda - het bevestigd: Honda trekt na het afscheid van de huidige Accord de stekker uit de D-segmenter in ons continent.
"De huidige Accord gaat nog even mee, maar daarna zullen we niet meer terugkeren in dit segment", aldus Brannan tegenover Automotive News. Volgens de topman heeft Honda moeite om in de verkoopstatistieken op te boksen tegen auto's als de BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse. Volgens Brannan wordt het D-segment steeds meer bepaald door de leasemarkt, waar de Duitse premium-merken erg populair zijn geworden. "De kosten om mee te vechten zijn overweldigend," aldus Brannan.
Vorig jaar wist Honda in ons land slechts 17 Accords te verkopen. Het jaar ervoor stond de teller op een al zeer lage 42 stuks. Hoe voorspelbaar het eind van de Accord ook was, treurig is het des te meer. In 1977 bracht het Japanse merk de Accord op de Europese markt. Lange tijd werd de D-segmenter in het Britse Swindon in elkaar geschroefd, maar na 2000 werd de productie van de Europese Accord - die verre van identiek is aan de Amerikaanse of Aziatische versie - verplaatst naar Japan. De dure Japanse yen maakte de Accord er financieel niet aantrekkelijker op.
De Accord heeft naast fijne benzine- en dieselversies ook - in de zesde generatie - een spectaculaire Type-R (foto 8) gekend.