Dodge Durango sleept Hellcat-V8 modeljaar 2025 in
Maar de 6.4 is weg
Bijna alle Stellantis-producten met V8 zijn inmiddels geschrapt, maar de Dodge Durango ploetert voort. Of ‘knalt voort’, want de belachelijk krachtige Hellcat-V8 is ook gewoon klaargemaakt voor modeljaar 2025.
Vorig jaar was het al opmerkelijk dat Dodge de Durango nog door bleef bouwen, nu is dat zeker niet minder. De Durango gaat met 2025 zijn 14e modeljaar in en is inmiddels zo’n beetje de laatste vluchtheuvel voor wie verknocht is aan rauwe Amerikaanse ‘power’. Zijn oude maatjes Dodge Challenger en Dodge Charger worden immers niet meer in die vorm gemaakt en ook de Chrysler 300 is weg. Zelfs de Ram 1500 pick-up doet het inmiddels zonder V8, al is zo’n motor nog wel leverbaar in de heavy duty-varianten van dat merk (2500 en daarboven).
Maar de Durango blijft. Hij gaat het nieuwe modeljaar in met een wat uitgeklede prijslijst bestaande uit de GT, de R/T en de SRT Hellcat, plus een reeks ‘special editions’. De GT heeft een 3,6-liter Pentastar-V6, de R/T een ongeblazen 5.7 Hemi-V8 met 365 pk. De SRT Hellcat is als vanouds het beest van het gezelschap en heeft een 6.2 V8 die mede dankzij een supercharger 720 (Europese) pk’s levert. Daarmee knalt de forse SUV in 3,5 tellen van 0 naar 100.

2024 Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI
Er was nog een versie van de V8, een 6.4. Die wordt echter geschrapt. Dodge neemt er afscheid van met een speciale 2024 Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI-editie, waarbij ‘392’ verwijst naar de cilinderinhoud in cubic inches. Als de huidige Durango eindelijk zijn opvolger krijgt, zullen alle versies van de Hemi verdwijnen uit personenauto-land. Maar zover is het dus nog even niet.