Dodge Durango Hemi Magnum V8
Chrysler heeft de Durango vernieuwd. Hij heeft een gespierder uiterlijk gekregen en onder de kap staat de Hemi Magnum V8.
In november komt Chrysler's Dodge-divisie op de markt met de vernieuwde Durango. We kregen in januari op de show van Detroit al een indruk hoe hij zou worden, want daar lanceerden de Amerikanen de Durango Hem RT Concept.. Dat de definitieve versie nauwelijks afwijkt van het showmodel is niet zo vreemd, want het was allang bekend dat dit jaar de in 1997 gelanceerde Durango zou worden afgelost door een nieuw model.
Bij de productieversie zijn dan ook de geprononceerde voorschermen overgenomen van de RT. Ze lopen naar voren door om de koplampen een plaatsje te bieden. Ook heeft hij forse wielkastverbreders achter en de ronde achterlichten die extra 'aangezet' worden door de uitstulpingen in de achterschermen.
Liefhebbers die de concept car hebben gezien, waren dan vooral blij met het voornemen om de Durango uit te rusten met de dikke 5,7-liter Hemi Magnum, die vorig jaar debuteerde in de Dodge Ram pickup truck. Hij levert een vermogen van 349 pk en heeft een maximum koppel van 509 Nm. Het vermogen wordt via alle vier aangedreven wielen op de weg gebracht. Uiteraard vraagt een hoog vermogen om een bijpassend onderstel, dat bij deze Dodge werd gerealiseerd in de vorm van een frame dat gemaakt is volgens de hydroformmethode en dat een grotere torsiestijfheid heeft dan van de bestaande Durango. Verder heeft de nieuwe truck multilink wielophanging vóór en een starre as en schroefveren achter.
De Durango staat op hetzelfde onderstel als de Hemi RT Concept, met dezelfde wielbasis van 3,03 m. De spoorbreedte vóór is bijna 1,5 cm smaller en achter is dat 6 cm. De nieuwe auto is verder 9 cm langer (5,10 m), 1,5 cm smaller (1,94 m) en 7 cm hoger (1,89 m) dan zijn showmodel. Belangrijker is natuurlijk dat hij qua l/b/h respectievelijk 18/12/10 cm groter is dan zijn voorgang, die trouwens een spoorbreedte heeft van 2,95 m.
Die grotere maten zijn vooral in het interieur terug te vinden. Daar is plaats voor drie zitrijen en in die opstelling is er dan ook nog een behoorlijke ruimte voor bagage van 538 l. Aangezien het merendeel van de zevenpersoons SUVs worden gebruikt met de derde zitrij platgevouwen, rekent Dodge zich met de bagageruimte met een inhoud van 1906 l die dan ontstaat tot de grootste in de klasse. Wie moet verhuizen, vouwt de tweede rij eveneens plat en dan ontstaat er maar liefst een bagageruimte van 2868 l.
De 2004-Durango krijgt standaard de beschikking over een nieuwe 210 pk sterke 3,7-liter V6. De 4,7-liter V6 met 230 pk uit de bestaande versie is al optie leverbaar, net als de nieuwe 4,7-liter Hemi Magnum V8, die de huidige 5,9-liter V8 vervangt. Hemi is een afkorting van hemisferisch en wordt gebruikt om aan te geven dat de verbrandingsruimte bolvormig is, wat als voordeel heeft dat de verbranding gelijkmatiger verloopt. De motor is gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie met een speciale stand om een aanhanger te trekken.
ok al waren we in de gelegenheid met de Durango 5.7 Hemi Magnum te rijden, we moeten ons wat betreft het vertellen over die ervaring wél houden aan het embargo van 1 november. Uitgebreide details over de nieuwe Durango staan in AutoWeek no. 37 van 3 september
Had je deze auto's al gezien?

Dodge Durango R/T 5.7L HEMI V8 | Geel kenteken | LPG | 360 PK | Adaptive cruise control |
- 2024
- 32 km

Dodge Durango R/T 5.7L HEMI V8 | Geel Kenteken | LPG | 360 PK | Adaptive cruise control
- 2024
- 23 km

Dodge Durango R/T 5.7L HEMI V8 | Geel Kenteken | 360 PK | Adaptive cruise control
- 2024
- 25 km