Dit lees je in AutoWeek 38
Sportieve kleintjes en het einde van de barrelbrigade
AutoWeek 38 is vanaf woensdag te koop in de winkel of je krijgt hem deze week in de brievenbus. In dit nummer testen we eens vooral auto's met een verbrandingsmotor. Verder is het tijd voor het slot van de Barrelbrigade.
Je ziet ze hierboven al: de Suzuki Swift en Seat Ibiza. Seat, Suzuki, Sport. Een heleboel S-en maar in dit geval betekent die veelgebruikte term ‘Sport’ ook echt wat. Seat monteert namelijk weer een 1,5-liter viercilinder in de Ibiza en maakt hem relatief betaalbaar. Is het daarmee een goed alternatief voor de koning van betaalbare sportiviteit, de Suzuki Swift Sport?
Voor autofabrikanten is de plug-in hybride een geschenk uit de hemel en voor de Nederlandse markt is het vaak de interessantste versie. De Ford Kuga is bij ons alleen nog maar met deze aandrijflijn leverbaar en spitten we door de prijslijst van de onlangs herziene Citroën C5 Aircross, dan zien we een fiks prijsvoordeel voor de PHEV ten opzichte van een vergelijkbare variant met automaat. Tijd om deze plug-ins van vergelijkbaar formaat eens naast elkaar te zetten.
We rijden ook met twee gefacelifte 'premium' modellen. Om te beginnen de vernieuwde BMW 3-serie. Uiterlijk is de facelift vrij bescheiden gehouden, maar vanbinnen is er groot nieuws. Bovendien betekent deze modelwijziging het einde van zelf schakelen in de 3-serie. Uit de Franse hoek is er de DS 7. DS heeft de Performance-afdeling losgelaten op de 7, die niet langer 7 Crossback heet. Is de cross-over voortaan dynamischer of blijft de nadruk op comfort liggen?

DS 7
Zoals gebruikelijk is er volop aandacht voor tweedehands auto's. De afgelopen weken heb je op dat gebied onder meer een hele reeks verhalen over de Barrelbrigade voorgeschoteld gekregen. Nu is het helaas tijd om de barrels uit te zwaaien. Na de monstertocht naar Parijs-Roubaix blijkt dat één van de drie niet alleen de eindstreep van de Barrelbrigade heeft bereikt, maar ook van zijn bestaan in het algemeen ...
Op de rollenbank hebben we een Renault Talisman te gast. Waarom? Nou, Ricardo Hartendorp liet zijn Talisman flink tunen. De standaard 150 pk van de 1,6-liter werd opgevoerd naar 225 pk. Dat is een flinke stap, maar tijdens de meting is er niets terug te vinden van de tuning. Is Ricardo in het ootje genomen? Nee hoor, die verdwenen tuning heeft een heel andere oorzaak.
Tenslotte is het tijd voor een Klokje Rond-keuring van een BMW 5-serie die helaas niet als de beste te boek staat. Dan hebben we er hier ook nog eens eentje die al bijna een miljoen kilometers achter de rug heeft. Eigenaar Sven Wagteveld houdt wel van een avontuurtje en op die manier passeerden al heel wat auto’s de revue in zijn jonge leven. De eerste vijfduizend kilometer en duizend euro kosten zitten er inmiddels op met de 530i. Tijd om de balans op te maken.
AutoWeek 38 ligt deze week vanaf woensdag in de winkels. Ga je liever niet de deur uit? Bestel vanuit de luie stoel het nieuwste nummer. Dan valt dat binnen twee werkdagen op de deurmat.