Dit is de splinternieuwe Volkswagen Transporter – ook elektrisch

Ruimer naast de ID Buzz Cargo

Volkswagen Transporter
Volkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen Transporter

Zelden werd de aanloop naar de introductie van een nieuwe bedrijfswagen ingevuld met zoveel schetsen en schimmige platen als die van de nieuwe Volkswagen Transporter. Vandaag is de dag dat we je de nieuwe Volkswagen Transporter eindelijk vanuit alle hoeken kunnen laten zien.

In de aanloop naar de onthulling van de nieuwe Transporter heeft Volkswagen die bedrijfswagen al geregeld in schimmige kamers en beplakt met flink verhullende stickervelletjes aan de wereld getoond. Nu zien we de nieuwe Transporter voor het eerst zonder plakkers, zowel vanbinnen als vanbuiten. Eerst de plaatsing in het Volkswagen-gamma, want de busjesfamilie van Volkswagen ziet er tegenwoordig heel anders uit dan enkele jaren geleden.

Niet zo lang geleden leverde Volkswagen de Caddy, de Transporter en de Crafter. Tegenwoordig bestaat er iets als de elektrische personenauto ID Buzz en de ID Buzz Cargo geheten bedrijfswagenversie daarvan, maar levert Volkswagen ook een model dat Multivan heet. De Multivan is niet langer een variant van de Transporter, maar een als personenauto ontwikkelde MPV op MQB-basis. Die 'T7 Multivan' blijft gewoon bestaan, maar nu is er een splinternieuwe generatie Volkswagen Transporter. Die heeft verbrandingsmotoren en is veel ruimer dan de ID Buzz Cargo. Ook de nieuwe Volkswagen Transporter heeft stiekem ook generatieaanduiding T7, maar heeft helemaal niets met de Multivan te maken.

De nieuwe Transporter heeft niets met de Multivan te maken...

Hoe dat zit? Zoals gezegd staat de personenauto Multivan op het MQB-platform. Deze nieuwe Volkswagen Transporter is een vrucht van een uitgebreide samenwerking tussen Ford en Volkswagen. De Ford Transit/Tourneo Connect is tegenwoordig een Volkswagen Caddy en de Volkswagen Amarok is gebouwd op basis van de Ford Ranger. En deze nieuwe Volkswagen Transporter? Ook dat is onderhuids een Ford, een Transit/Tourneo Custom om precies te zijn.

... en staat ook volledig los van de kleinere elektrische ID Buzz Cargo.

De raampartij van de nieuwe Volkswagen Transporter is dan ook gelijk aan die van de Ford die als basis dient, maar dat betekent niet dat de Transporter slechts een Transit/Tourneo Custom met wat Volkswagen-badges is. Zo geeft Volkswagen de Transporter niet alleen eigen voorportieren, maar ook een aangepaste bilpartij en zelfs een volledig nieuw front. De nieuwe Transporter heeft een kortere en optisch meer recht omlaag lopende motorkap, herkenbare Volkswagen-koplampen en een opvallend dicht stuk kunststof ertussen. Ook de voorschermen zijn helemaal eigen. Aan de achterzijde zien we – naast een Volkswagen-logo – achterlichten die afwijken van die van de Ford. Ze zitten op dezelfde plek in het koetswerk, maar de exemplaren van de Transporter hebben een compleet eigen indeling en zijn aan de binnenzijde voorzien van een in carrosseriekleur uitgevoerd stuk kunststof. Ook nemen we boven de uitsparing waarin de kentekenplaat is gedrukt een kunststof strook met daarin de modelnaam waar.

In de Transporter lijkt de boel wel sterk op zijn Ford-neefje. De verschillen beperken zich vooral tot de omlijsting van de displays en het stuurwiel. Een 12-inch digitaal instrumentarium is standaard, evenals een 13-inch groot infotainmentscherm.

Volkswagen Transporter

Ook elektrisch

Net als de Ford Tourneo/Transit Custom komt ook de nieuwe Volkswagen Transporter met heel wat soorten aandrijflijnen beschikbaar. Er komen dieselversies, een plug-in hybride en zelfs elektrische versies. Die elektrische Transporters hebben bestaansrecht naast de ID Buzz Cargo, omdat de Transporters aanzienlijk ruimer, praktischer en 'minder lifestyle' zijn.

Er komen 110 pk, 150 pk en 170 pk sterke TDI-motoren, waarvan de twee sterkste varianten ook met 4Motion-vierwielaandrijving leverbaar worden. De plug-in hybride versie heet e-Hybrid en is 232 pk sterk. Daarnaast biedt Volkswagen straks 136 pk, 218 pk en 286 pk sterke elektrische versies aan met een accupakket van 64 kWh. Volkswagen belooft ook een elektrische versie met minder dan 136 pk en een kleiner accupakket. Die goedkopere elektrische versie moet vooral door koeriersdiensten in steden worden ingezet.

Volkswagen Transporter als ruige PanAmericana!

Versies

Afhankelijk van de markt komt de Volkswagen Transporter beschikbaar als bestelbus met en zonder tweede zitrij, als Kombi voor personenvervoer en als luxueuzer uitgevoerde en fraaier afgewerkte Caravelle, compleet met zwarte strook tussen de koplampen. Ook die is gericht op personenvervoer en heeft standaard negen zitplaatsen. De derde zitrij – een achterbank – is uitneembaar. De Kombi en de bestelversies zijn ook met een verhoogd dak en met een langere wielbasis leverbaar. De bestelversies hebben standaard een afscheiding tussen de voorstoelen en de laadruimte. Ook de Caravelle komt in verlengde vorm beschikbaar. Verder heeft Volkswagen een PanAmericana-variant die met zaken als zwarte kunststof wielkastranden net even avontuurlijker moet ogen.

Hoe lang de Transporter dan precies is? In de basis 5,05 meter. Daarmee is hij 14,6 centimeter langer dan de Transporter T6.1 die hij vervangt. De wielbasis is met 3,1 meter een kleine tien centimeter langer. De versie met verlengde wielbasis is 5,45 meter lang en heeft 40 (!) centimeter extra tussen de voor- en achteras. Daarnaast is de nieuwe Transporter dik twaalf centimeter breder dan de Transporter die hij vervangt. De laadruimte van de 'korte' Transporter is 2,6 meter diep (+6,1 centimeter). Het laadcompartiment van de verlengde Transporter is drie meter diep. Het laadvolume van de normale versie bedraagt 5,8 kubieke meter, in een verlengde Transporter met verhoogd dak kun je zelfs 9,0 kubieke meters aan spul kwijt.

Prijzen en informatie met betrekking tot de Nederlandse markt volgen spoedig.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.