Dit is de plug-in hybride Mazda CX-80: CX-60 met een maatje meer
Net dat beetje extra
Mazda breidt zijn Europese en ook Nederlandse line-up dit jaar uit met de CX-80. De Mazda CX-80 wordt de grote broer van de CX-60, een SUV die dankzij een extra zitrij plek biedt aan zeker zeven inzittenden. AutoWeek kan je de CX-80 al vanuit alle hoeken laten zien.
Enkele jaren geleden kondigde Mazda een viertal nieuwe SUV's aan: de CX-60 en CX-80 én de CX-70 en CX-90. Die eerste twee zijn voor onder meer de Europese en dus ook Nederlandse markt bestemd, de CX-70 en CX-90 zijn vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld en zijn al onthuld. De Mazda CX-60 rijdt ook al even in onze contreien rond. Spoedig krijgt die vijfzitter gezelschap van de CX-70. AutoWeek kan je de CX-70 nu al op patentbeeld vanuit alle hoeken laten zien.
De Mazda CX-60.
De Mazda CX-80 verhoudt zich op dezelfde manier tot de CX-60 als de CX-90 tot de CX-70. Dat betekent dat het - wat kort door de bocht gezegd - een verlengde variant is van de CX-60, met een extra zitrij en de mogelijkheid om extra passagiers mee te nemen. 'Maar, is dit niet gewoon een CX-70 of CX-90?'. Nee. Hoewel de SUV op deze uit het Japanse patentbureau opgeviste tekeningen in grote lijnen overeenkomsten vertoond met zijn drie zustermodellen, is hij toch echt anders. Ten opzichte van de hier al bekende CX-60 heeft de langere CX-80 een langer derde zijruitje. Dat niet alleen: de D-stijl loopt compleet anders af dan die van de CX-60. De wijze waarop lijkt op hoe dat bij de Amerikaanse CX-70 en CX-90 gebeurt, al is het geheel toch echt weer anders. Kijk maar eens naar de omlijsting ervan.
De Mazda CX-80 op deze foto's heeft zowel aan de linker- als rechterzijde boven de achterwielen een klep. Dat is uiteraard niet zomaar. De CX-80 komt in Nederland in ieder geval op de markt met een plug-in hybride aandrijflijn. Die stekkerversie hebben we hier op patentbeeld te pakken. Aan de voorzijde lijkt de CX-80 - niet geheel verrassend - als twee druppels water op de CX-60. In Nederland heeft de CX-60 een 327 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn, die bestaat uit een 192 pk en 261 Nm sterke 2.5 viercilinder en een elektromotor van 136 pk. Hij heeft een 17,8-kWh accu, goed voor een elektrische actieradius van 63 kilometer. De CX-80 komt met dezelfde spullen op enkel elektrokracht ongetwijfeld iets minder ver.